Základní údaje
technika | pastel, papír, karton |
rozměr | výřez pasparty: 32 x 27 cm |
rok | 1901–1902 |
signatura | vlevo dole pozůstalostní razítko: Z pozůstalosti prof. Jana Preislera č. 154, ověřila 11/3 1941 Božena Preislerová
|
stav díla | Publikováno:
– Volné směry Janu Nerudovi, DEDIKAČNÍ LIST, roč. 40, 1901, č. 241
– Antonín Matějček, Jan Preisler, Melantrich, Praha 1950, reprodukováno pod č. 60
Posouzeno a konzultováno prof. PhDr. Jaromírem Zeminou, PhDr. Jiřím Machalickým a Vladimírem Lekešem.
Přiloženo potvrzení autenticity. |
autor | 1872 Králův Dvůr – 1918 Praha |
Popis
O autorovi
Jan Preisler se narodil 17. února 1872 v Popovicích u Berouna a zemřel 27. dubna 1918 v Praze. Byl českým malířem, grafikem a ilustrátorem, a zároveň patřil mezi generaci zakladatelů českého moderního umění. Jeho umělecký přínos byl významný, a to zejména díky jeho členství ve spolku SVU Mánes a jeho podílu na organizaci výstavy Edvarda Muncha v Praze v roce 1905.
Studoval na Uměleckoprůmyslové škole v Praze pod vedením profesora Františka Ženíška. Po absolvování školy se spřátelil s umělci ze spolku Mánes a zapojil se do publikační činnosti tohoto sdružení. V roce 1894 navrhl obálku k albu Listy z palety a později jeho kresby zdobily obálky časopisu Volné směry. Členem spolku Mánes byl až do roku 1918, během svého členství čtyřikrát zastával funkci předsedy.
Jan Preisler cestoval po Evropě a setkával se s významnými umělci. Navštívil Itálii, kde se inspiroval místním uměním, a také se seznámil s dílem Paula Gauguina a Auguste Rodina ve Vídni a Paříži.
Jeho umělecká tvorba byla ovlivněna symbolismem a secesní dekorativností. Kladl velký důraz na barevnou expresi a byl také aktivní v oblasti nástěnné malby a tvorby mozaik. V roce 1913 se stal profesorem na Akademii výtvarných umění, kde měl vliv na několik generací mladých umělců, mezi nimiž byl i Josef Šíma.
Jan Preisler byl také rodinným člověkem. V roce 1914 se oženil s Boženou Pallasovou a měli spolu dvě děti. Bohužel, jeho život byl příliš krátký. Zemřel 27. dubna 1918 v Praze na zápal plic. Jeho významný odkaz však přetrvává v českém umění dodnes.