Základní údaje
technika | koláž na papíře |
rozměr | 24 x 17,8 cm |
rok | 1932 |
signatura | vzadu štítky z výstav |
stav díla | Přiložena expertiza uznávaného znalce autora PhDr. Karla Srpa.
Dále posouzeno a konzultováno Dr. Irenou Žantovskou Murray HonFRIBA, prof. PhDr. Jaromírem Zeminou, PhDr. Jiřím Machalickým a Vladimírem Lekešem. |
provenience | Provenience:
– ze sbírky jednoho z nejvýznamnějších pařížských sběratelů surrealismu Jean Paul Kahna a jeho ženy Genevieve |
autor | (1899 Dolní Čermná – 1942 Praha) |
Popis
O autorovi
Jindřich Štýrský, český malíř, fotograf, grafik, výtvarník, básník a teoretik, se narodil 11. srpna 1899 v Čermné u Kyšperka. Svou uměleckou dráhu ukončil tragicky 21. března 1942 v Praze. Studoval na Akademii výtvarných umění v Praze. Ve svém životě se stal významným představitelem surrealismu.
V umění se projevoval jako všestranný tvůrce. Od roku 1923 byl členem umělecké skupiny Devětsil, která byla známá svým angažovaným přístupem k modernímu umění. Později se připojil k uměleckému sdružení SVU Mánes a v roce 1934 spoluzakládal Skupinu surrealistů v Československé republice spolu s umělkyní Toyen.
Jindřich Štýrský prošel různými tvůrčími obdobími. Během let 1925–1928 strávil čas v Paříži, kde se jeho tvorba nesla v duchu uměleckého směru zvaného artificialismus. Během své kariéry se věnoval mnoha uměleckým formám, včetně fotografie, koláží, malířství, grafiky, knižní ilustrace, poezie a scénografie.
Na začátku své kariéry byl ovlivněn lyrickým kubismem, ale později se jeho umělecký směr jasně ubíral k surrealismu. Jeho díla spojovala různé prvky, a to nejen z různých uměleckých disciplín, ale také různé symboly a náměty, které reflektovaly jeho pohled na svět.
Poslední velkou výstavu jeho děl měla pořádána v roce 2007 v Domě U Kamenného Zvonu v Praze, kde byla připomenuta jeho významná tvorba a jeho pozice v českém uměleckém kontextu.