Základní údaje
| Rok díla | 2008/2014 |
| Technika | sítotisk, č. 30/30 |
| Rozměr | 26 x 20 cm |
| Rám | volně |
| Signatura | vzadu |
Popis
2008/2014, sítotisk, č. 30/30
Milan Grygar (*1926) je významný umělec, který jako první vnesl do výtvarné tvorby performativní a zvukové prvky. Věnuje se především abstraktní tvorbě, ve které už více než šedesát let stále experimentuje – jeho akustické kresby vznikají od 60. let, od té doby rozvíjel svůj specifický koncept vztahu obrazu a zvuku. Do tvorby zapojil i mechanické hračky (ptáčci na klíček) namočené v tuši a tím i náhodu. Jeho dílo je známé po celém světě a je zastoupeno v mnoha sbírkách. Na umělecké scéně je velmi ceněné a žádané.
Ptačí partitura je vědeckým ztvárněním témat a motivů typických pro autorovu tvorbu.
O autorovi
Milan Grygar se narodil 24. října 1926 ve Zvolenu na Slovensku a již v dětství projevil silný zájem o umění. Svá studia zahájil během války na Škole uměleckých řemesel v Brně a pokračoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde byl mezi jeho učiteli také renomovaný umělec Emil Filla.
Grygar se v průběhu své kariéry věnoval hlavně výzkumu a experimentaci s vztahem mezi obrazem a zvukem. V roce 1965 představil svoje akustické kresby, kde propojil vizuální a zvukovou komponentu svých děl. Toto spojení se stalo klíčovým prvkem jeho uměleckého výrazu, který v následujících letech dále rozvíjel. V 80. letech se Grygar obrátil zpět k tradiční malbě, ale i zde integroval zvukové a vizuální aspekty.
Jeho díla často vycházela z kubismu, abstrakce a geometrické kompozice. Kromě malby se Grygar věnoval i tvorbě filmových plakátů a byl aktivním členem uměleckých společností, jako je S. V. U. Mánes.
Význačný pro Grygarovu kariéru je ojedinělý způsob, jakým spojoval vizuální a zvukovou stránku svých děl, a jeho snaha o vytvoření autonomního multidimenzionálního obrazu. Tento český malíř a grafik je dnes považován za význačnou postavu v evropské neoavantgardě.


