Základní údaje
signatura | autorsky popsáno a signováno na rubu |
technika | akryl na plátně |
rozměry | 100 x 160 cm |
rám | rámováno |
rok /year | 2015 |
Popis
2015, akryl na plátně, 100 x 160 cm, autorsky popsáno a signováno na rubu, vystaveno na Legendy grafiky 2, publikováno v katalogu výstavy
O autorovi
Pavel Příkaský je malíř, jehož tvorba se pohybuje mezi fotografií a akvarelem. Narodil se v roce 1985 a studoval nejprve architekturu na Soukromé uměleckoprůmyslové škole Zámeček v Plzni, kde se věnoval užité malbě. Později pokračoval ve studiích na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM) v Praze u profesora Vladimíra Kokolii, kde se zaměřil na grafiku a nábytkový design. Dále studoval v Štrasburku, kde se věnoval designu nábytku.
Příkaský je figuralista, který se snaží zbavit postavy na obraze, a vypravěč nelineárních příběhů. Jeho práce jsou charakterizovány fragmentací a pojetím výstavy jako prostorové instalace, kde mezera mezi plátny má symbolizovat nádech, střih a prostor pro interpretaci.
Během studia se zaměřil na hledání "vlastního problému" pod vedením Vladimíra Kokolii. Postupně došel k prosvětlené malbě, která připomíná rozmývaný akvarel. Jeho přístup výrazně rezonoval v cyklu nazvaném "Detektivka" (2012), kterým také absolvoval. Jeho obrazy se zaměřují na detaily a fragmentaci scénického záběru, čímž vytváří cyklus jednotlivostí, které dohromady asociují celek a vyprávějí příběhy podobné filmovému střihu.
Příkaský experimentuje s různými formami vizuality, a to i ve spolupráci s videoartistkou Mirkou Večeřovou. Video se stává dalším médiem, kterým se zabývá vedle malby, a snaží se ho využít jako prodloužení malby.
Jeho práce nejenže zkoumají technický obraz, ale také se věnují fenoménu místa a jeho tajemství. Příkaský provádí instalace, které představují důležitý významotvorný prvek a zároveň mu umožňují variabilitu a ovlivňování vyznění reality. Experimentuje s uměleckým vyjadřováním na neobvyklých místech s malou publicitou, kde může oživit vzpomínky na minulost a vytvořit nové situace.
V jeho obrazech se objevuje také motiv košile, která symbolizuje rituál, proměnu a zároveň slouží jako zástupný symbol postavy. Figurální postavy se vytratily a byly nahrazeny předměty, které mají ve své tvorbě stejnou váhu jako lidé. Předmětná tělesnost zvyšuje nejednoznačnost vizuální informace v jeho obrazech.