#122

Bohumír Matal
(1922 – 1988)

Krajina vod

Bohumír Matal (1922–1988)
Bohumír Matal (1922–1988)
Bohumír Matal (1922–1988)
#122

Bohumír Matal
(1922 – 1988)

Krajina vod

Textile
Žádné limity
336 zobrazení
Neprodáno
120 000 Kč
Etcetera Auctions s.r.o.
Etcetera Auctions s.r.o.
22. 4. 2023 16:30

Základní údaje

signatura
sign. Boh. Matal, PLANEROVÁ, na rubu našitý štítek s popisem díla
technika
art protis
rozměry
152 × 130 cm
rok
1970
další info
BOHUMÍR MATAL, KAMILA PLANEROVÁ, KRAJINA VOD, 1970 Bohumír Matal (1922–1988), známý především svým působením ve Skupině 42, patří k předním osobnostem brněnského poválečného malířství. Vedle maleb však byly důležitou součástí jeho tvorby také umělecké realizace v architektuře. Jeho vitráže, mozaiky, sgrafita, reliéfy či textilní díla můžeme najít v mnoha městech po celém území tehdejšího Československa (Brno, Praha, Ostrava, Žďár nad Sázavou, Bratislava atd.). Zájem o realizace v architektuře provázel Matalovu tvorbu od samotných počátků, které byly formovány nejen jeho studiem v ateliéru monumentální malby na brněnské ŠUŘ, inspirací v Picassových a Domínguezových velkorysých dílech, ale také přátelskými kontakty s celou řadou architektů. K nejužšímu okruhu Matalových přátel patřil především architekt Ivan Ruller, který byl spolu s Matalem dokonce členem mezioborové umělecké skupiny Brno 57. A právě ve spolupráci s Ivanem Rullerem vzniklo i nabízené dílo s názvem Krajina vod. Jedná se o variantu stejnojmenného díla, které Matal vytvořil v roce 1970 v souvislosti se stavbou správní budovy národního podniku Ingstav v Brně, jedné z nejvíce oceňovaných staveb architekta Rullera. Inovativnost Rullerova pojetí brutalistní budovy souviselo mimo jiné s vnitřním členěním prostoru. Inspirován německým typem administrativních prostor, připodobňovaných ke krajině (tzv. Bürolandschaft), pojal Ruller jednotlivá podlaží jako otevřené haly, které byly členěné na menší sekce pouze květinami a paravány. Součástí stavby bylo také několik uměleckých děl – ve vstupní části vytvořili své plastiky Eva Kmentová a Milan Buřival a ve foyer vznikla dřevěná reliéfní stěna od brněnských umělců Pavla Navrátila a Zdeňka Macháčka. Vytvořením díla do nejvíce reprezentativních prostor budovy, tedy do zasedací síně, byl pověřen Bohumír Matal. Patrně s ohledem na ideová východiska celé stavby zvolil Matal jako předlohu svou starší malbu s názvem Krajina vod, kterou vytvořil již v roce 1962. V první polovině 60. let se v Matalových malbách, jež se poněkud překvapivě ocitly v blízkosti strukturální, lyrické abstrakce, často objevovaly paralely s přírodními a biologickými procesy, což skvěle korespondovalo s Rullerovým uvažováním o stavbě. Podle Matalova návrhu vznikla, pokud je známo, dvě díla v technice netkané textilie art protis, která se od konce 60. let těšila ohromné oblibě. Do interiéru budovy Ingstavu byla nakonec umístěna rozměrnější varianta motivu (280 × 280 cm). Nyní nabízené dílo, které podle Matalova návrhu vytvořila textilní výtvarnice Kamila Planerová (*1942) a které svým formátem více odpovídá původní malbě na sololitu, získal architekt Ivan Ruller a v jeho pozůstalosti se toto dílo nacházelo až do dnešních dní. Jedná se o jedno z mála dochovaných děl Bohumíra Matala, která vzešla ze spolupráce s architektem a zároveň o jedno z mála jeho děl, která byla vytvořena textilní technikou. • Martina Mrázová

Popis

Krajina vod

O autorovi

Bohumír Matal se narodil 13. února 1922 v Brně. V letech 1937–1942 absolvoval Školu uměleckých řemesel v Brně pod vedením profesorů Emanuela Hrbka a Františka Václava Süssera. Od mládí projevoval výrazný umělecký talent, což si všiml jeho strýc učitel a podporoval ho v malování, zejména monumentální realistické fauny a flóry na velkých plátnech s olejovými barvami.

Během druhé světové války, v roce 1942, byl Matal zatčen za protifašistickou činnost a následně deportován do pracovního tábora v Lohbrücku poblíž Breslau. Po návratu z tábora se věnoval umění a stal se nejmladším členem Skupiny 42. V rámci skupiny se seznámil s mnoha významnými umělci a kritiky, mezi které patřili František Gross, František Hudeček, Jan Smetana, Jan Kotík, Kamil Lhoták, Jiří Kolář, Jindřich Chaloupecký a básník Ivan Blatný.

V roce 1946 vystavoval v Paříži a inspiroval se pracemi Georga Braque. O rok později měl svou první samostatnou výstavu v Klubu výtvarných umělců Aleš v Brně. Jeho díla často reflektovala náměty spojené s civilizací a industrializací.

Ve 50. letech založil společně s Jánušem Kubíčkem brněnskou skupinu, která se později stala známá jako Brno 57. V průběhu své kariéry Matal čelil tlaku komunistického režimu, což ho přimělo k odchodu z Brna v roce 1972. Usadil se v Doubravníku, kde si upravil starý mlýn na ateliér. V tomto období jeho dílo začalo reflektovat zájem o pravoúhlý tvar a čistotu barevného tónu.

Bohumír Matal zemřel 7. července 1988 v Doubravníku. Jeho významné dílo ovlivněné surrealismem, lyrickou abstrakcí a experimentem je zastoupeno v řadě galerií a muzeí v České republice.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr

Na vašem soukromí nám záleží

Chceme vám neustále poskytovat kvalitní služby pro online aukce. Vzhledem k nové legislativě platné od 1. 1. 2022 od vás ale potřebujeme souhlas s používáním souborů cookies.

Co jsou zač cookies?

Cookies jsou malé textové soubory, které mohou být používány webovými stránkami, aby zefektivnily uživatelský zážitek. Díky cookies vám můžeme nabízet služby a položky podle toho, co opravdu hledáte a chcete najít.
Po kliknutí na tlačítko „Zobrazit detaily“ se můžete kdykoliv svobodně rozhodnout, které typy užití chcete povolit. Další podrobnosti naleznete v našich Informacích o zpracování osobních údajů.
Zákon uvádí, že můžeme ukládat cookies na vašem zařízení, pokud jsou nezbytně nutné pro provoz této stránky. Pro všechny ostatní typy cookies potřebujeme vaše povolení.

Cookies, které používáme: