#101

Jean Lurçat
(1897 – 1966)

Alžírská krajina

Lurçat Jean - Alžírská krajina
#101

Jean Lurçat
(1897 – 1966)

Alžírská krajina

Arts
Žádné limity
171 zobrazení
Prodáno za
1 600 000 Kč
European Arts
European Arts
Vyvolávací cena: 1 200 000 Kč
22. 5. 2022 13:00

Základní údaje

technika
Olej na plátně
rozměr
81 x 116 cm
rok
1925
signatura
LD Lurcat 25
rám
rámováno
autor
1892 - 1966

Popis

Toto dílo bude zahrnuto do dodatku ke katalogu raisonné, který v současné době připravuje Gérard Denizeau. Plátno Alžírská krajina pochází z ruky nevšedně nadaného umělce francouzského původu. Jean Lurçat se vyznamenal v široké škále oborů, jako freska, vitráže, keramika nebo dokonce jako divadelní dekoratér a malíř tapisérií. Viděné plátno pochází z autorova cestovatelského období. Počátkem dvacátých let projel to nejdůležitější ze západní Evropy, uspořádal svou první osobní výstavu a taktéž roku 1925 navštívil státy severní Afriky. Prezentované plátno nabízí pohled na pobřežní zástavbu, kde jsou všechny fragmenty stylizovány. Jak domy, tak zeleň zde hrají stejná nezastupitelná postavení. Malíř nic neupozaďuje. Vidíme zjednodušené tvarosloví v duchu naivistního směřování malby a taktéž něco z projevů malby protokubistické. Autor výtečně pracuje s barevnými plochami, které jako fragmenty klade jeden vedle druhého, tvořící následně kýžené plány díla. Kompozice je rozdělena tak, že se divák má možnost seznámit v prvním plátnu s onou zástavbou, následně je jeho zrak uklidněn modravou plochou středozemního moře, po které následuje druhá strana zátoky. Obě strany zátočiny mají podobné vertikály, a tak nastává u diváka jakýsi vjem zrcadlení. V dáli pluje osamělá loďka, snad aby malíř připomněl mořský archetyp, jenž je nedílnou součástí alžírského pobřeží. Celou krajinu pak střeží modravé slunce, které střeží život tohoto prosluněného místa.

O autorovi

Jean Lurçat byl francouzský umělec narozený 1. července 1892 v Bruyères ve Vogézách. Jeho oživení současné tapiserie je významné v umělecké historii.

Po středoškolském vzdělání v Épinalu studoval medicínu na La Faculté des sciences de Nancy. Zanechal studia a začal pracovat v dílně Victora Prouvé, vedoucího École de Nancy. V roce 1912 se usadil v Paříži a začal studovat malbu a litografii. Seznámil se s umělci jako Matisse, Cézanne a Renoir a spoluzakládal umělecký časopis Feuilles de Mai.

První světová válka přerušila jeho uměleckou kariéru, ale během uzdravení v roce 1915 se začal věnovat opět malbě a litografii. Po válce vytvořil své první tapiserie, a v roce 1918 se vrátil do Švýcarska, kde strávil dovolenou s uměleckými osobnostmi, jako byl Rainer Maria Rilke. V roce 1919 vytvořil první významné tapiserie, včetně díla Filles Vertes (Zelené dívky) a Soirée dans Grenade (Večer v Grenadě).

Jean Lurçat se stal klíčovým hráčem v oživení francouzské tapiserie. V roce 1921 se seznámil s umělci jako Picasso a Max Jacob, a vytvořil dekorace a kostýmy pro představení Le spectacle de la Compagnie Pitoeff. Následující roky strávil cestováním po Evropě, navštěvoval Španělsko, Řecko, Severní Afriku a Ameriku.

V roce 1934 se usadil v Aubussonu a začal obnovovat umění tapiserie. Jeho nová technika zahrnovala zjednodušenou paletu a robustní tkaní. V roce 1936 se Lurçat inspiroval gotickým gobelínem L'Apocalypse a začal realizovat vizi apokalypsy v sérii děl.

Během druhé světové války se zapojil do odboje a po válce pokračoval v umělecké činnosti. V 80. letech založila jeho vdova Simone muzea věnovaná jeho dílu.

Jean Lurçat zemřel 6. ledna 1966 v Saint-Paul de Vence. Jeho odkaz spočívá nejen v uměleckém díle, ale také v obnovení významu tapiserie jako umělecké formy.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr