#130

Bohumír Matal
(1922 – 1988)

Ženský akt

Matal Bohumír - Ženský akt
#130

Bohumír Matal
(1922 – 1988)

Ženský akt

101-150
Žádné limity
216 zobrazení
Prodáno za
210 000 Kč
European Arts
European Arts
Vyvolávací cena: 80 000 Kč
23. 5. 2021 13:00

Základní údaje

technika
uhel na papíře
rozměr
201 x 77,5 cm
rok
1957
signatura
LD Matal 57
rám
rámováno
autor
1922 - 1988

Popis

Bohumír Matal patří k významným představitelům československého poválečného umění 2. poloviny 20. století. Své období uměleckého zrání strávil Matal v oboru uměleckého řemesla a roku 1937 nastoupil na Školu uměleckých řemesel v Brně. Po skončení války, r. 1945 se Matal vydal cestou malířství a své myšlenkové i výtvarné inspirace našel u členů Skupiny 42. Mezi hlavní výrazový repertoár tohoto autorova období patřilo organické propojení člověka a techniky, života ve městě a dále pohled na obecně křehké lidské bytosti a civilizaci. V Matalově tvorbě se podepsaly jeho dvouleté zkušenosti ve speciálce dekorativní malby u prof. Emila Hrbka a Františka Süssera a tím se stává Matalův lineárně stylizovaný výtvarný projev naprosto nezaměnitelným. Předkládaná kresba, datovaná do roku 1957, je skvělým příkladem autorova řemeslného přístupu k formě kresby, jeho zaujetí liniemi a v neposlední řadě sociálními tématy, jež Matala spojují se zmiňovanou Skupinou 42. Využití kresebnosti k dotvoření hmoty stojícího aktu napomáhá k onomu pohybu. Zákruty slabších a silnějších linií jsou Matalem použity výtečně a dokazují umělcův cit pro zachycení pohybu života ve stálosti bytí. Autor vytvořil poutavou interpretaci ženského těla, částečně zgeneralizovanou na základní tvarosloví, přesto vypovídající plně o kráse ženy jako takové.

O autorovi

Bohumír Matal se narodil 13. února 1922 v Brně. V letech 1937–1942 absolvoval Školu uměleckých řemesel v Brně pod vedením profesorů Emanuela Hrbka a Františka Václava Süssera. Od mládí projevoval výrazný umělecký talent, což si všiml jeho strýc učitel a podporoval ho v malování, zejména monumentální realistické fauny a flóry na velkých plátnech s olejovými barvami.

Během druhé světové války, v roce 1942, byl Matal zatčen za protifašistickou činnost a následně deportován do pracovního tábora v Lohbrücku poblíž Breslau. Po návratu z tábora se věnoval umění a stal se nejmladším členem Skupiny 42. V rámci skupiny se seznámil s mnoha významnými umělci a kritiky, mezi které patřili František Gross, František Hudeček, Jan Smetana, Jan Kotík, Kamil Lhoták, Jiří Kolář, Jindřich Chaloupecký a básník Ivan Blatný.

V roce 1946 vystavoval v Paříži a inspiroval se pracemi Georga Braque. O rok později měl svou první samostatnou výstavu v Klubu výtvarných umělců Aleš v Brně. Jeho díla často reflektovala náměty spojené s civilizací a industrializací.

Ve 50. letech založil společně s Jánušem Kubíčkem brněnskou skupinu, která se později stala známá jako Brno 57. V průběhu své kariéry Matal čelil tlaku komunistického režimu, což ho přimělo k odchodu z Brna v roce 1972. Usadil se v Doubravníku, kde si upravil starý mlýn na ateliér. V tomto období jeho dílo začalo reflektovat zájem o pravoúhlý tvar a čistotu barevného tónu.

Bohumír Matal zemřel 7. července 1988 v Doubravníku. Jeho významné dílo ovlivněné surrealismem, lyrickou abstrakcí a experimentem je zastoupeno v řadě galerií a muzeí v České republice.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr