#2

Josef Mánes
(1820 – 1871)

Portrét paní Aloisie Taschkové, rozené Doudlebské ze Sternecku

Mánes Josef - Portrét paní Aloisie Taschkové, rozené Doudlebské ze Sternecku
#2

Josef Mánes
(1820 – 1871)

Portrét paní Aloisie Taschkové, rozené Doudlebské ze Sternecku

1-50
Žádné limity
554 zobrazení
Prodáno za
1 350 000 Kč
European Arts
European Arts
Vyvolávací cena: 1 350 000 Kč
23. 5. 2021 13:00

Základní údaje

technika
olej na plátně, rentoilováno
rozměr
71,5 x 58 cm
rok
1843
rám
rámováno
autor
1820 - 1871

Popis

Restaurátorská zpráva od ak. mal. rest. Martina Martana. Vystaveno: Mánes 1912, kat. č. 73; Josef Mánes: Jubilejní výstava. Malby, akvarely a kresby, Obecní dům - výstavní sály, Praha, 1920, kat. č. 56. Josef Mánes 1820/1871, Jízdárna pražského hradu, srpen – listopad, 1971. Klasikové 19. století, obrazy ze sbírky Karlštejnské a.s., Galerie Diamant S.V.U. Mánes 5.4. - 27.5. 2012. Dílo a doba Josefa Mánesa v obrazech 1820–2020 (1.10.-30.12.2020, prodlouženo do 31.1.2021, Galerie Kooperativa, Praha. Publikováno: Karel B. Mádl, Josef Mánes: jeho život a dílo, F. Topič, Praha, 1905, s. 53, č. 9. Jiránek, Miloš. Josef Mánes, Spolek výtvarných umělců Mánes, Praha ,1909, s. 5, č. 22. Pečírka Jaromír, Josef Mánes, živý pramen národní tradice, Praha, 1940, s. 23 a 64, č. 17. Jan Loriš, Mánesovy podobizny, Praha, 1954, str. 28 a 76, kat. č. 31, č. 22; Volavka Vojtěch, České malířství a sochařství 19. století, Praha, 1968, s. 72; Josef Mánes 1820/1871, Jízdárna pražského hradu, srpen – listopad, 1971, č. 8 Hlaváček Luboš, Josef Mánes a umělecká rodina Mánesů, 1988, str. 161, č. 5. Jeden z nejuznávanějších českých malířů, o kterém J. Neruda řekl, že každá čárka, kterou po něm máme, má svou uměleckou cenu. Pocházel z významné pražské malířské rodiny a v její tradici pokračoval již od raného mládí. V patnácti letech vstoupil na malířskou Akademii, kde vystudoval u F. Tkadlíka. Dílo Josefa Mánesa má neobyčejnou šířku a obdivuhodnou mnohostrannost, tvořil oleje, akvarely, kresby, volnou a užitou grafiku. Příležitostně navrhoval také živé obrazy a slavobrány. V počátcích je jeho tvorba poznamenána romantismem otcovy tvorby, který se u něj proměňuje do silně osobitého harmonického lyrismu. Ve svém díle se nechával unášet fantazií, ale nebál se zacházet do idyličnosti, znal logiku svého vyprávění a uměl jí dodat potřebné drama, noblesu nebo rozmarné veselí a úsečný vtip. Typickým rysem jeho malířského rukopisu je důraz na lineárně založenou skladebnost. Dílo Josefa Mánesa je nejčistším ztělesněním romantismu v českém umění a nejpříznačněji se projevuje v symbolizaci. Vychází z umělcových názorů a zkušeností, z dějinných událostí, prožitků, ale i vzájemných vztahů mezi všemi oblastmi umění, zvláště pak české literatury, kde pro něj byl obzvláště důležitý jeho přátelský vztah s K. J. Erbenem. Zásadním pro jeho tvorbu bylo zobrazování událostí a postav z českých dějin. Autor se v nabízeném díle projevuje jako výtečný žák svého otce a portrétovanou zachycuje s noblesou a grácií. Mánes se zde ještě drží starých pořádků v duchu portrétování Antonína Machka, ale již se pomalu odhaluje jeho vlastní iniciativa a um. Jedná se taktéž o jedno z prvních děl, které se vymezuje od předešlých spíše miniaturních formátů. Tímto dílem se Mánes hrdě přihlásil k Machkově realismu. Dílo Josefa Mánesa má zjevné podoby a souvislosti s evropským romantismem, zvláště pak s díly německých, francouzských a anglických autorů a zcela jistě vedle nich obstojí. Jeho dílo bylo prezentováno na desítkách výstav v tuzemsku i v zahraničí.

O autorovi

Josef Mánes, významný český malíř a ilustrátor, se narodil 12. května 1820 v Praze do umělecky založené rodiny. Jeho otec, Antonín Mánes, byl ředitelem krajinářské školy na Akademii výtvarných umění a zakladatelem české krajinářské školy 19. století. Josef Mánes získal základy malířství od svého otce, a od roku 1835 studoval na Akademii u svého strýce Václava Mánese a profesora Františka Tkadlíka.

Po smrti otce pokračoval ve studiích v Mnichově, kde se setkal s vlivy romantismu. Mánes procestoval mnoho českých krajin a věnoval se zejména studiu folklóru a národních motivů. Jeho umělecká tvorba byla silně ovlivněna romantickým zaujetím a láskou k českému národu.

Josef Mánes se stal průkopníkem českého novodobého umění a zakladatelem národní malířské tradice. Jeho tvorba byla známá pro ideální a dokonalé portréty, z nichž nejznámějším je obraz Josefiny. Jeho práce zahrnovaly také studie květin, krajiny a náměty z lidového života.

Mánes se aktivně účastnil kulturního a uměleckého života v Praze, zejména během revolučního roku 1848. Byl členem Umělecké besedy a podílel se na výzdobě Národního divadla.

Jeho umělecké práce zahrnovaly i ilustrace, například pro Slovenské pověsti Boženy Němcové. Mezi jeho významná díla patří i ilustrace k Rukopisu královédvorskému, kde poprvé vytvořil mánesovské národní figurální typy.

Josef Mánes byl rovněž angažován v navrhování uniform a praporů pro různé spolky, včetně Sokola. Jeho umělecká pozornost nebyla omezena jen na malířství, ale rozšířila se i do oblasti designu a uměleckého řemesla.

Zemřel 9. prosince 1871 v Praze, ale jeho odkaz a význam pro české umění přetrvávají. Jeho díla jsou stále uchovávána v Národní galerii Praha, Muzeu hl. m. Prahy, Galerii výtvarných umění v Ostravě a dalších uměleckých institucích.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr