#80

Josef Šíma
(1891 – 1971)

Orfeus

Šíma Josef - Orfeus
#80

Josef Šíma
(1891 – 1971)

Orfeus

51-100
Žádné limity
528 zobrazení
Prodáno za
3 100 000 Kč
European Arts
European Arts
Vyvolávací cena: 2 500 000 Kč
23. 5. 2021 13:00

Základní údaje

technika
olej na plátně
rozměr
60 x 73 cm
rok
1947
signatura
PD J. Šíma 57
rám
rámováno
autor
1891 - 1971

Popis

Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa. Provenience: Collection Monsieur André Rolland de Renéville. Z posudku PhDr. Karla Srpa: Ve druhé polovině padesátých let uskutečnil Šíma jeden ze svých nejúspěšnějších souborů obrazů, pocházejících z jeho pařížského období, jemuž dal název Orfeus. Rázem se jím ocitnul v popředí zájmu veřejnosti a začal být považován za zástupce lyrické abstrakce pařížské školy. Soubor přesně zapadl do znovuvzkříšeného abstraktního proudu výtvarného umění z přelomu padesátých a šedesátých let. Šíma přišel s výraznou kompozicí, kterou mohl volně proměňovat: na obdélný formát obrazu umístil do prosvětleného, monochromního pole nejrůznějších hnědí, blankytný, azurový obdélník, jenž se stal motivem sám o sobě, z nějž rovněž tryskalo světlo. Tento obdélník, působící jako okno či brána, nadaná ojedinělou energií, mohl po ploše obrazu volně putovat, být v jeho pravé či levé části. Pro znalce Šímy je zřejmé, že v souboru Orfeů zužitkoval transcendentální zkušenost ze druhé poloviny dvacátých let. Šímovy šlo o zřetelné odpoutání se, o vymanění se z navyklých zkušenostních relací, o vyvolání silného emotivního zážitku. V Šímovy se probudila starší zkušenost z kontaktu s básníky Vysoké hry, k jejímž členům patřil. O to více je důležité vědět, kdo měl obraz původně ve své sbírce. Šlo o jednu z nejvýznamnějších osobností, spolupracujících s touto skupinou, jíž byl André Rolland de Renéville. Spojení s tímto významným francouzským esejistou a básníkem zvyšuje hodnotu tohoto obrazu. Podle údajů na zadní straně blindrámu byl tento obraz s velkou pravděpodobností vystaven na Šímově samostatné výstavě, kterou mu uspořádala v červnu 1959 galerie Paul Facchettiho (17 rue de Lille, Paris), která jej na přelomu padesátých a šedesátých let zastupovala a které se podařilo Šímu po letech zapomnění opět dostat na mezinárodní scénu. Důležitá je sbírka, ze které obraz pochází: jeho prvým majitelem byl básník a esejista André Rolland de Renéville (8. 7. 1903 – 23. 8. 1962), s nímž se Šíma již znal z období Vysoké hry, k jejímuž okruhu Renéville patřil (je autorem dvou vlivných knih: Rimbaud le Voyant, duben 1929 a L´experience poétique, 1938). Renéville, který byl v meziválečném Československu poměrně známou osobností (překlady jeho úvah několikrát přines ve třicátých letech Kvart a přispěl rovněž do čísla Života, věnovanému Šímovi v roce 1936) na Šímovu výstavu ve Facchettiho galerii napsal recenzi (J. Sima et la Peinture, Aujourd´hui 21, březen-duben 1959, s. 26). Tento obraz ze souboru Orfeů je mimořádně vypjatý, sestává se z několika světelných vrstev, z úzkého pruhu „pole“ při spodním okraji plátna, z pomyslné projekční roviny, připomínající filmové plátno, a vynořujícího se azurového jevu, nabývajícího na tělesnosti a zase se ztrácejícího z pozadí. Ostatně Šímu podle legendy název souboru obrazů napadl po návratu z kina, kde viděl Cocteaův film Orfeus (1950). Lze jen fabulovat, že v azurovém obrazci byl přítomen stín Eurydiky. Obdobná díla se na našich a dalších prestižních aukcích objevují pouze výjimečně a draží se v rozmezí 3 500 000 – 4 500 000 CZK.

O autorovi

Josef Šíma, často známý i jako Joseph Sima (19. března 1891, Jaroměř – 24. července 1971, Paříž), byl významným českým malířem evropského moderního malířství. I když v Paříži prožil téměř 50 let, s Českem si udržoval pevný vztah. Byl blízko k surrealismu, ale zaměřoval se více na symbolický rozměr obrazu. Ve svém pozdním období vytvořil světelné abstraktní obrazy, které jsou často srovnávány s díly Marka Rothka.

Narodil se v rodině výtvarníků v Jaroměři. Jeho dědeček byl sochař a kameník, zatímco otec učil kreslení na řemeslnické škole a měl zálibu v národopisu. Po maturitě v roce 1909 studoval na Uměleckoprůmyslové škole v Praze a později na Akademii výtvarných umění v Praze. Přestože jeho zájem o výtvarné umění byl silný, krátce studoval i pozemní stavitelství na brněnské technice, což bylo inspirováno jeho zájmem o technický pokrok a literaturu Julese Verna.

Jeho vzdělání však bylo přerušeno první světovou válkou. Sloužil v Haliči, kde byl zraněn, a později byl převelen na italskou frontu. Po válce se vrátil do Brna, kde se zapojil do místního kulturního života a spoluzakládal Klub výtvarných umělců Aleš. V Brně se také připojil k umělecké skupině Devětsil.

V roce 1920 Šíma odešel do Francie, kde zpočátku pracoval jako kreslič vitráží. Po krátkém období v Baskicku se přestěhoval do Paříže, kde se setkal s mnoha význačnými osobnostmi uměleckého světa. Oženil se s Louise-Denise Germainovou a začal se věnovat kreslení a malbě. Získal inspiraci od francouzských básníků, s nimiž často spolupracoval na různých projektech.

I když žil ve Francii, Šíma nikdy neztratil kontakt s Českem. Udržoval vztahy s českými umělci a často se účastnil uměleckých výstav v Československu. Během druhé světové války se zapojil do odbojové činnosti ve Francii. Po válce se stal poradcem pro kulturní záležitosti na československém velvyslanectví v Paříži.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr