Základní údaje
technika | kombinovaná technika na papíře |
rozměr | 24,8 x 35 cm |
rok | 1933 |
signatura | PD Štyrský |
rám | rámováno, v paspartě, pod sklem |
autor | 1899 - 1942 |
Popis
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa. Provenience: Ing. arch. Vít Obrtel Vystaveno: Posmrtná výstava díla Jindřicha Štyrského, Výstavní síň Mánes, 4. – 25. 4. 1946, dílo zezadu opatřeno výstavním razítkem; Jindřich Štyrský a Toyen, Artifi cielismus, Východočeská galerie, Pardubice, 25. 6.- 6. 9. 1992; Jindřich Štyrský a Toyen, Artifi cielismus, Galerie umění, Karlovy Vary, 17. 9. – 1. 11. 1992; Jindřich Štyrský a Toyen, Artifi cielismus, Středočeská galerie, Praha, 11. 11. 1992 - 10. 1. 1993, č. k. 56. Publikováno: Bydžovská Lenka, Srp Karel, Jindřich Štyrský, Toyen, Artifi cialismus 1926-1931, Středočeská galerie, Praha 1992, str. 28. Komentář PhDr. Karla Srpa: V roce 1933 se Štyrský vrátil ke svýcm artificielistickým východiskům z let 1926-1927, aby jejich veškeré poznání rozvedl na čtyřech kresbách, jež se týkaly ročních dob. Vznikl ojedinělý soubor, věnující se přírodním jevům, které dokázal Štyrský do vysokého stupně sublimovat. Tato kresba, jíž věnoval svému příteli, s nímž dokonce vydal společný leták Rok v roce 1931, je jedinečným zpracováním silně abstrahovaného přírodního dění, odehrávajícího se na pozadí protáhlého oválu, připomínajícího jezero, do nějž zasahuje několik samostatných prvků, evokujících přírodní dění, lodičky, či blíže neurčitelné tvarové vertikální vstupy ze žlutých, červených, modrých a zelených, které rytmizují plochu. Kresba je skvělou ukázkou Štyrského artificielistického stavu. Pro znalce je o to cennější, že ji měl ve své svírce Vít Obrtel, rovněž člen Devětsilu, který byl Štyrského osobním přítelem. Pro ctitele akvarelů je navíc dokladem, jak dokonalým způsobem Štyrský tuto techniku ovládal. Obdobná díla se na našich a dalších prestižních aukcích objevují pouze výjimečně a draží se v rozmezí 1 500 000 – 1 800 000 CZK.
O autorovi
Jindřich Štýrský, český malíř, fotograf, grafik, výtvarník, básník a teoretik, se narodil 11. srpna 1899 v Čermné u Kyšperka. Svou uměleckou dráhu ukončil tragicky 21. března 1942 v Praze. Studoval na Akademii výtvarných umění v Praze. Ve svém životě se stal významným představitelem surrealismu.
V umění se projevoval jako všestranný tvůrce. Od roku 1923 byl členem umělecké skupiny Devětsil, která byla známá svým angažovaným přístupem k modernímu umění. Později se připojil k uměleckému sdružení SVU Mánes a v roce 1934 spoluzakládal Skupinu surrealistů v Československé republice spolu s umělkyní Toyen.
Jindřich Štýrský prošel různými tvůrčími obdobími. Během let 1925–1928 strávil čas v Paříži, kde se jeho tvorba nesla v duchu uměleckého směru zvaného artificialismus. Během své kariéry se věnoval mnoha uměleckým formám, včetně fotografie, koláží, malířství, grafiky, knižní ilustrace, poezie a scénografie.
Na začátku své kariéry byl ovlivněn lyrickým kubismem, ale později se jeho umělecký směr jasně ubíral k surrealismu. Jeho díla spojovala různé prvky, a to nejen z různých uměleckých disciplín, ale také různé symboly a náměty, které reflektovaly jeho pohled na svět.
Poslední velkou výstavu jeho děl měla pořádána v roce 2007 v Domě U Kamenného Zvonu v Praze, kde byla připomenuta jeho významná tvorba a jeho pozice v českém uměleckém kontextu.