#1

Jaroslav Král
(1883 – 1942)

Zátiší s melounem

Jaroslav Král (1883 - 1942) - Zátiší s melounem
Jaroslav Král (1883 - 1942) - Zátiší s melounem
Jaroslav Král (1883 - 1942) - Zátiší s melounem
Jaroslav Král (1883 - 1942) - Zátiší s melounem
Jaroslav Král (1883 - 1942) - Zátiší s melounem
#1

Jaroslav Král
(1883 – 1942)

Zátiší s melounem

Prodáno za
480 000 Kč
GALERIE D´ART
GALERIE D´ART
Vyvolávací cena: 480 000 Kč
24. 3. 2024 20:00

Základní údaje

signatura
vlevo dole
technika
olej na plátně, fixováno na kartonu
rozměry
42 x 35cm
rámování
49 x 42cm
stav
velmi dobrý
rok
1.třetina 20. stol.

Popis

K obrazu je vyhotoven odborný posudek – Mgr.Vlasta Čiháková Noshiro, Ph.D

 

Jaroslav Král (1883 – 1942) byl jedním z předních malířů a kreslířů prvorepublikové výtvarné scény, organizátorem uměleckého života v Brně. Narodil se 5.12. 1883 v Malešově u Kutné Hory. Otec pracoval jako správce na zemských statcích a rodina se často stěhovala. Umělec byl nejstarším z pěti sourozenců a jejich všestranné podpoře se vždy těšil, ještě dnes o něm i prasynovci hovoří s úctou. Jejich zásluhou měl malíř doma ateliér a sestra Marie mu vedla domácnost. Své nadání projevil umělec již v obecné škole v Hoslovicích. Poté studoval v letech 1897-1901 na reálce v Českých Budějovicích a absolvoval zkoušky na Uměleckoprůmyslové škole v Praze, obor figurálního a ornamentálního kreslení. Byl přijat do ateliéru Arnošta Hofbauera, Emanuela Lišky, Jana Preislera a J. Maška. Navštěvoval také lekce modelování u sochaře Stanislava Suchardy a lze se domnívat, že toto školení ovlivnilo jeho výrazné plastické cítění v pozdější tvorbě. V říjnu r.1904 nastoupil umělec na pražskou Akademii výtvarných umění do ateliéru Vojtěcha Hynaise. Král se dobře znal se spolužáky z pražské Akademie – tj. se silnou zakladatelskou generací české moderny – Bohumilem Kubištuou, Antonínem Procházkou či Vincencem Benešem a připojil se i z téhož důvodu k proudu lyrického kubismu, v meziválečném období velmi oblíbenému. Velkým inspiračním vzorem byl těmto umělcům Emil Filla, který kubistické tvarosloví neúnavně přetvářel a inovoval. Zkoumání a hledání vlastního uchopení lyrického kubismu se však nejlépe projevilo u Krále na přelomu 20. a 30.let, v pojetí řady rozličných zátiší, směřujících k abstrahovanému výrazu organizovaných linií, a někdy spíše závislých na hmotě a objemu, avšak vždy kultivovaných a poetických – viz posuzované Zátiší s melounem. Obrazy, jež často figurují pod rozličnými názvy jako Zátiší s klavírem, Zátiší s lulkou, Zátiší s fajfkou či Zátiší s dýmkou, představují jednu z nejčistších poloh poválečného českého kubismu. Umělec přisuzoval přednostní význam linii, jež vnitřně tmelí celou kompozici a stejně velký smysl přisoudil i vyvážené harmonické barevnosti, kterou omezil na tři základní, jemné pastelové tóny: zelené, modré a růžové - viz posuzovaný obraz Zátiší s melounem.

K obrazu je vypracován odborný posudek od Mgr.Vlasty Čihákové Noshiro, Ph.D. Z něho citujeme………. Potvrzuji pravost posuzovaného Zátiší s melounem s jeho jedinečnou historickou a uměleckou hodnotou. K obrazu je také vypracována velmi podrobná restaurátorská zpráva na posouzení stavu a autenticity olejomalby. Z ní citujeme………. Olejomalba je provedena na plátně s podkladovou vrstvou. Podle poškození a charakteru barevné vrstvy lze s určitostí říct, že se nejedná o olejomalbu vytvořenou v řádu několika desítek let, ale o starší materiál, přibližně z první třetiny 20. stol. Dle charakteru malby, použitých barev a tonality, dále taky jejího poškození (krakeláž) a na základě pozorování volným okem i pod mikroskopem je zřejmé, že se jedná o malbu, která vznikla v období, kterému odpovídá i malířský styl autora v druhé polovině 30. let 20. století. Nebyly pozorovány rozdíly ve struktuře olejomalby v přirozeném ani v UV světle a proto lze říct, že na malbě nejsou pozdější zásahy či přemalby včetně signatury. S ohledem na poškození barevné vrstvy lze konstatovat, že se nejedná o novodobou malbu vytvořenou na historickém materiálu. Na rubové straně je ještě v pravé dolní časti popisek provedený grafitovou tužkou. Tato grafitová vrstva je mírně rozmazaná a sprášená, co odpovídá stáří a stádiu degradace období vzniku samotné malby. Na základě umělecko-historického průzkumu bylo zjištěno, že autor sám si takhle popisoval svá díla, kdy na rubovou stranu psal datum prodeje a částku, za kterou malbu prodal. Samotná rubová strana je vrstva lepenky nakašírovaná jako tzv. protitah k samotné malbě aby nedošlo k jejímu zkroucení. Charakter a stupeň degradace odpovídá stáří a období vzniku samotné malby.

Zde nabízený obraz „Zátiší s melounem“ je zcela mimořádná umělecká investiční příležitost. Jaroslav Král se na českém trhu vyskytuje velmi zřídka. Signovaná kubistická olejomalba navíc ještě s dalším přípisem čísel od autora na rubu obrazu (čísla porovnána a ztotožněna z číslicemi v monografii od Marcely Macharačkové Jaroslav Král str.267) je zcela mimořádnou sběratelskou a jistou investiční příležitostí.

O autorovi

Jaroslav Král se narodil 5. prosince 1883 v Malešově u Kutné Hory a zemřel 22. března 1942 v koncentračním táboře Osvětim. Byl českým malířem, kreslířem a významným organizátorem uměleckého života v Brně. Jeho umělecký styl byl ovlivněn kubismem a neoklasicismem.

Svou uměleckou kariéru začal na Uměleckoprůmyslové škole v Praze, kde studoval pod vedením profesorů J. Maška a Jana Preislera. Poté pokračoval na Akademii výtvarných umění v Praze pod vedením profesora Vojtěcha Hynaise. Dále se vzdělával na Českém vysokém učení technickém v Praze u profesora Ferdinanda Herčíka.

Jaroslav Král je známý svým novoklasicistním stylem, portréty, karikaturami a rozměrnými figurálními kompozicemi. Koncem 20. let se jeho tvorba začala prolínat s kubistickými tendencemi. Kromě toho se věnoval i malbě zátiší.

Jako levicový aktivista se angažoval ve společenském dění a za druhé světové války byl zatčen Gestapem. Byl vězněn na různých místech, včetně Kounicových kolejí v Brně, věznice na Mírově, ve Vratislavi a nakonec v koncentračním táboře Osvětim, kde tragicky zemřel.

Jaroslav Král zanechal významnou stopu v českém uměleckém prostředí a jeho dílo dodnes připomíná jeho výjimečný přínos. Jeho poslední autorská výstava se konala v roce 2004 ve Vlašském dvoře v Kutné Hoře.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr