Základní údaje
technika | úhel, křída na papíře |
rozměr | 60 x 50 cm - výřez , 88 x 75 cm - celkový rozměr |
podpis | Signováno vpravo dole |
rám | rámováno |
stav | stav dobrý |
rok díla | kolem roku 1880 |
další info. | Narodil se 25. 5. 1849 v Praze a zemřel 15. 11. 1916 tamtéž.Spolu s Mikolášem Alešem vyhráli soutěž na výzdobu foyer Národního, mimo to mu také byla svěřena výzdoba stropu hlediště a byl autorem první opony, která shořela roku 1881. K dalším Ženíškovým význačným dílům patří malby oken karlínského kostela sv. Cyrila a Metoděje, lunety v Národním muzeu či řada portrétů. Ženíškův obraz Neposkvrněné početí Panny Marie je umístěn v retabulu Kostela Neposkvrněného početí Panny Marie v Ostravě. Ženíškovy malby jsou ceněny pro svou vysokou technickou úroveň. V letech 1885–1896 byl profesorem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (jeho asistentem byl Jakub Schikaneder). V letech 1896–1915 byl profesorem na Akademii výtvarných umění v Praze. Za svého pedagogického působení vychoval celou řadu žáků, mezi nimiž jsou např. Jaroslav Špillar, Jan František Gretsch, František Urban, Jan Dědina, V. K. Budka, Karel Záhorský, Arnošt Hoffbauer, syn František Ženíšek, Jan Preisler aj. |
Popis
Portrét Gentelmana | 60 x 50 cm - výřez , 88 x 75 cm - celkový rozměr | úhel, křída na papíře | Signováno vpravo dole | rámováno
O autorovi
František Ženíšek se narodil 25. května 1849 v Praze-Novém Městě. Jeho umělecký talent byl patrný již v mládí, a již v žákovských letech zaznamenal první úspěchy. Patřil do významné "Generace českého Národního divadla," kde sdílel umělecké prostředí s významnými umělci jako Mikoláš Aleš, Josef Václav Myslbek a dalšími.
Studoval malbu na Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru Jana Smetany. V roce 1990 obdržel stipendium od The Pollock-Krasner Foundation v New Yorku, což mu umožnilo strávit nějaký čas ve Spojených státech amerických. František Ženíšek se specializoval na historické a alegorické malby, včetně monumentálních děl pro Národní divadlo v Praze. Spolu s Mikolášem Alešem vyhrál soutěž na výzdobu foyer Národního divadla.
Jeho malířský styl odpovídal tehdejšímu oficiálnímu vkusu a byl ovlivněn neorenesancí. Byl vynikajícím kreslířem a malířem, který se specializoval na figuralistické scény. Jeho díla jsou známa pro vysokou technickou úroveň a byly ceněna jak pro svou výtvarnou kvalitu, tak pro bohatství symboliky.
František Ženíšek byl také vyhledávaným portrétistou, přičemž namaloval a nakreslil přes 80 vynikajících portrétů. Patřil mezi významné pedagogy, vyučoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a později na Akademii výtvarných umění.
Oženil se dvakrát. Poprvé se oženil v roce 1873 s Marií Otradovcovou, s níž měl syna Julia. Po její smrti ovdověl a roku 1878 se oženil podruhé s Barbarou Otradovcovou, sestrou své první manželky. Měli spolu tři dcery (Božena, Barbora, Ludmila) a dva syny (František, Karel). Syn František Ženíšek mladší také následoval uměleckou dráhu a stal se malířem.
František Ženíšek zemřel v roce 1916 ve věku 67 let a byl pochován na Olšanských hřbitovech v Praze. Jeho díla jsou dodnes uznávána a patří k významným příspěvkům k českému výtvarnému umění.