#95

František Bílek
(1872 – 1941)

VÁZA S VOLNOU PLASTIKOU

FRANTIŠEK BÍLEK 1872 - 1941 - VÁZA S VOLNOU PLASTIKOU
FRANTIŠEK BÍLEK 1872 - 1941 - VÁZA S VOLNOU PLASTIKOU
FRANTIŠEK BÍLEK 1872 - 1941 - VÁZA S VOLNOU PLASTIKOU
#95

František Bílek
(1872 – 1941)

VÁZA S VOLNOU PLASTIKOU

Sculpture
Žádné limity
324 zobrazení
Prodáno za
65 000 Kč
ARTHOUSE HEJTMÁNEK
ARTHOUSE HEJTMÁNEK
Vyvolávací cena: 25 000 Kč
7. 7. 2020 16:00

Popis

Po 1903 Pálená hlína 41 cm Nesignováno Při prvním pohledu na vázu s nezaměnitelným rukopisem Františka Bílka je zřejmé, že se jedná o nadčasové mystické dílo. František Bílek svá díla ryl a tvaroval stejně jako kdyby je vyrval z vlastního nitra. Přestože je spojován především s křesťanskou tématikou, jeho tvorba je spíše obrazem lidství a interních prožitků, než samotných křesťanských reálií. Zkroušená ženská plastika, podléhající bolestné ztrátě se dotýká těla vázy a směřuje k řadě motivů, které odkazují k náboženské tradice starého Egypta a jeho Knihu mrtvých. Rytý motiv staví lidskou postavu před dávná božstva a okřídleného skaraba - motiv cykličnosti a znovuzrození. Starý Egypt, jakožto kolébka biblických příběhů, Bílka fascinoval a průčelí své vily pravděpodobně modeloval dle sloupového dvora Amenhotepa III. v Luxoru. Archaizující styl imituje snad předkřesťanskou etruskou keramiku 'bucchero', na níž se s mýtickými náměty často setkáváme a nezřídka z ní vystupují i zoomorfní nebo antropomorfní plastiky. Analogická váza se nachází ve sbírkách Galerie hlavního města Prahy pod inventárním číslem P - 1480.

O autorovi

František Bílek, významný český umělec období secese, se narodil 6. listopadu 1872 v Chýnově. Jeho umělecký odkaz zahrnuje rozsáhlou tvorbu v oblasti grafiky, sochařství, architektury a užitého umění, a je silně ovlivněn náboženským cítěním a secesním stylem.

Mládí Františka Bílka bylo poznamenáno jeho brzkým projevem uměleckého nadání. Absolvoval gymnázium v Táboře a následně studoval malbu na Akademii výtvarných umění v Praze pod vedením profesora Maxmiliána Pirnera. Kvůli vrozené oční vadě, která mu ztěžovala rozeznávání některých barev, přešel na Uměleckoprůmyslovou školu v Praze, kde se věnoval studiu sochařství.

Jeho umělecká kariéra získala na rozletu poté, co obdržel stipendium od mecenáše Vojtěcha Lanny mladšího a odjel v roce 1891 do Paříže, kde studoval na soukromé Colarossiho akademii u profesora Jean-Antoine Injalberta. V Paříži se seznámil s dalšími českými umělci, jako byli Alfons Mucha, Luděk Marold nebo Vojtěch Hynais, a začal tvořit díla inspirovaná náboženským cítěním, například Golgota – hora lebek či Orba je naší viny trest. Navzdory prvotnímu nepochopení a odmítnutí ze strany stipendijní komise se Bílek stal uznávaným umělcem.

V Praze Bílek vystavoval na významných místech, a to nejen sochy, ale i obřadní předměty pro Církev československou husitskou, ke které konvertoval v roce 1921. Navrhl také několik venkovských staveb, hřbitovů a částí obytných sídlišť. K jeho významným dílům patří i Bílkův dům v Chýnově, který slouží jako muzeum s expozicí jeho tvorby.

Bílkovo umělecké dílo je považováno za jedinečné, netradiční a hluboce ovlivněné náboženským mysticismem. Jeho tvorba zahrnuje sochy, grafiky, kresby, ilustrace a architektonické návrhy, které se vyznačují symbolickým pojetím a působivou expresivitou.

František Bílek zemřel v roce 1941 v Chýnově, kde je také pohřben pod svou monumentální sochou "Modlitba nad hroby".

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr