#238

Adriena Šimotová
(1926 – 2014)

O BLÍZKÉM A VZDÁLENÉM

ADRIENA ŠIMOTOVÁ 1926 - 2014 - O BLÍZKÉM A VZDÁLENÉM (ROZHOVOR)
ADRIENA ŠIMOTOVÁ 1926 - 2014 - O BLÍZKÉM A VZDÁLENÉM (ROZHOVOR)
ADRIENA ŠIMOTOVÁ 1926 - 2014 - O BLÍZKÉM A VZDÁLENÉM (ROZHOVOR)
#238

Adriena Šimotová
(1926 – 2014)

O BLÍZKÉM A VZDÁLENÉM

Sculpture
1 limit
473 zobrazení
Prodáno za
2 600 000 Kč
ARTHOUSE HEJTMÁNEK
ARTHOUSE HEJTMÁNEK
Vyvolávací cena: 550 000 Kč
17. 6. 2021 16:00

Popis

Cca 1994 Papír, drát, box z plexiskla 89 x 127 x 59 cm Na začátku devadesátých let Adrieně Šimotové bylo něco málo přes šedesát let a byla na vrcholu tvůrčích sil. V díle Rozhovor se promítá její touha experimentovat s médiem papíru a vytvářet prostorové a hapticky zajímavé objekty. Jedním z hlavních témat, kterému Šimotová ve svém díle věnovala zásadní pozornost byl člověk, jeho fyzično vnímané prizmatem vnitřního světa. Zachycovala figuru nebo části lidského těla jako nástroj, jako jazyk, kterým vypráví příběh duše. V soupisu Šimotové díla, který je součástí její obsáhlé monografie z roku 2006, jsou sochy O blízkém a vzdáleném uvedeny pod čísly 693 až 695. Ve zmiňované monografii na dvoustraně 160–161 najdeme i pohled do výstavy v Mánesu, na kterém prominentní místo zaujímá právě Rozhovor. Původní instalace sousoší byla odlišná, než je nyní. Pravá postava kompozice byla položena na bok přímo na podlahu. Existuje také celá série fotografií Hany Hamplové z jejího ateliéru, na kterých jsou jednotlivé sochy vidět v ještě rozpracovaném stavu. Na většině snímků se objevuje levá, ženská postava Rozhovoru, která je snadno rozpoznatelná díky výraznému lemu na pravém rameni. Tři z těchto snímků jsou publikovány i v katalogu výstavy O blízkém a vzdáleném. Působivá je zejména fotografie, na které na židli vedle sochy sedí sama Šimotová. Aniž to v době její přípravy tušila, výstava v Mánesu byla pro Adrienu Šimotovou tečkou za jednou etapou a začátkem či předzvěstí věcí příštích. Texty katalogu psané ještě před touto událostí se zpětně jeví takřka prorocké. „Osamoceny v prostoru revokují realitu i sen, jak to platí souhrnně o autorčině obrazotvornosti,“ píše o prezentovaných sochách Jiří Šetlík a pokračuje: „Čerpá z vrstev paměti, jejíž plásty prolíná aktuálními prožitky a pocity. Ambivalence mezi reálným a ireálným odkazuje k ideji oživlých stínů z jeskyně Platonovy. Fascinována magií předmětného světa obrací se Adriena v pulzujících ozvěnách citu a myšlenky k neuchopitelnému světu duše, k entitě duchovního smyslu dějů. Dílo Adrieny Šimotové je vykoupeným svědectvím jedné lidské cesty našeho času. Netoliko objevností tvůrčích postupů a forem, ale především autentičností obnažené výpovědi o sobě a poznáních světa a života získala malířčina tvorba nepominutelné místo v umění druhé poloviny 20. věku, v souvislostech českých i světových. Stala se ostatně též jejím autoportrétem.“ Za svou tvorbu získala Adriena Šimotová řadu ocenění domácích i zahraničních. Její díla jsou zastoupena např. ve vídeňské Albertině a v Museum der modernen Kunst, v Bibliotheque National a v Centre Pompidou v Paříži, dále ve Florencii, Ženevě, Washingtonu, Chicagu a v mnoha dalších galeriích, stejně jako v soukromých sbírkách.

O autorovi

Adriena Šimotová, narozená 6. srpna 1926 v Praze, patří mezi významné postavy českého výtvarného umění 20. století. Tato malířka, grafička a sochařka získala své první vzdělání v oblasti grafiky na soukromé škole v Praze v letech 1940-41 a poté na Střední grafické škole v Praze až do roku 1945. Během tohoto studia byl jejím učitelem Zdeněk Balaš, který ji nejen naučil podstaty práce s barvou, ale také ji intenzivně podporoval v její umělecké dráze.

Po dokončení střední školy pokračovala v letech 1945 až 1950 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde byl jejím mentorem profesor Josef Kaplický. Kaplického považovala za jednoho z nejvíce inspirujících pedagogů, pod jehož vedením se později věnovala postgraduální aspirantuře. Spolu s ním a dalšími kolegy vytvářela reliéf pro Expo 58 v Bruselu.

Osobní život Adrieny Šimotové byl plný radostí i tragédií. V roce 1953 si vzala Jiřího Johna, malíře a grafika, s nímž sdílela mnoho společných uměleckých vizí a zkušeností. Jeho smrt v roce 1972, po dlouhé nemoci, a později smrt jejího syna v roce 1994, hluboce ovlivnily její tvorbu, především v použití barev a symbolice.

Její umělecká cesta byla charakteristická hlubokým zájmem o člověka, o síť jeho vztahů a o symboliku lidského těla. Experimentovala s různými technikami zpracování papíru a textilu a upoutala na sebe pozornost svým specifickým způsobem mačkání, prořezávání a vrstvení papíru. V jejích dílech často najdeme otisky dlaní, chodidel nebo celého těla.

Adriena Šimotová se stala známou nejen v Česku, ale její díla jsou zastoupena ve sbírkách po celém světě, například v Tokiu, Washingtonu, Paříži či Stockholmu. Kromě členství ve skupině UB 12 byla členkou také umělecké skupiny G7.

Navzdory všem životním těžkostem a výzvám se vždy snažila přinášet do světa umění nové techniky a postupy, čímž obohacovala českou výtvarnou scénu. Sama o sobě říkala, že bolest a utrpení ji posilovaly a otevíraly nové obzory v jejím umění. Její první autorská výstava proběhla v roce 1965 v Galerii Československého spisovatele v Praze, a od té doby byla její práce prezentována na mnoha dalších výstavách doma i v zahraničí. Adriena Šimotová zemřela 19. května 2014 v Praze, ale její odkaz zůstává nesmazatelnou součástí českého výtvarného umění.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr