Základní údaje
Signováno | nesignováno |
Technika | tuš, akvarel, běloba, karton |
Rozměry | 30 x 22 cm |
Datace (rok) | 1936 |
Popis
Ilustrace titulní strany dnes již zlidovělé knihy Ferda Mravenec, která se stala inspirací i pro krátké dětské filmy. Ondřej Sekora považoval mravence za živočišný druh, který má svými vlastnostmi dětem co předat. Duchaplný a činorodý Ferda se nebojí vyzkoušet nic nového a všechno mu jde hned od ruky. Ale aby děti edukační ráz tolik nenudil, dodal Ondřej Sekora barvité charaktery i dalším postavám jako byl například Brouk Pytlík. Ten přidal ději groteskní složku, sám byl velmi inspirován dobovou kinematografií, ale bohužel se mu většinou nepodařilo poznatky z kina prakticky aplikovat. Předložená kresba je návrhem na obálku knihy v próze - Ferda Mravenec. Kniha měla původně jen 14 barevných ilustrací a 69 černobílých, v roce 1958 se podíl černobílých a barevných víceméně vyrovnal. Zajímavostí je, že kvůli usnadnění práce je původní nápis na dveřích 'Práce všeho druhu' zatřen bělobou a přepsán do finštiny pro cizojazyčné vydání.
Ondřej Sekora - medailonek:
Ondřej Sekora sbíral motýly a brouky, sportoval, hodně četl a rád kreslil. Studoval původně práva a následně malbu na UMPRUM v Praze, založil časopis Sport a prosadil u nás ragby. Věnoval se také hudbě. Ferda Mravenec vznikl v mysli Ondřeje Sekory v Paříži roku 1927. Neměl ještě puntíkatý šátek a obrázky byly černobílé. Tehdy byl ještě karikaturou sebe sama - mládenec, který byl více než pracantem výtržníkem, opil se, pral se a tropil různé skopičiny. Ale v karikaturách se rodily první postavičky, které nabyly známé podoby kolem roku 1933. Josef Hokr, který Sekoru nabádal, aby veršíky přepsal do prózy mu pomohl zformovat i charakter Ferdy mravence. Ferda se postupně stává z výtržníka spíše rozpustilým klukem, následně ve Ferdově slabikáři i pedagogem, který přístupnou formou v tvarech, které děti důvěrně znají, podává písmenka. Jeho přístup k výuce dětí byl velmi citlivý - vnukl jim kresebně myšlenku, že to, co se jim snaží sdělit, již dávno znají. Ferdu považoval Ondřej Sekora za svou nejlepší práci. Osudy Ondřeje Sekory bohužel nebyly vždy spjaty jen s dětským smíchem. Roku 1941 dostal výpověď z Lidových novin a postihl jej zákaz svobodné tvorby. Jeho žena Ludmila byla židovského původu, a tak se pokusil nechat ženu i syna pokřtít a uzavřel církevní sňatek. Bohužel byl i tak deportován do pracovního tábora a jeho žena do Terezína. Ačkoliv jeho rodina válku přežila, jeho názory to silně ovlivnilo a komunistická moc jeho tvorbu využila k sebepropagaci. Vytvořil však nesčetně prací, které mu přinesly nesmírnou oblíbenost zejména u dětí, stál u prvních pokusů o televizní vysílání pro děti, neoficiálně hrál maňáskové divadlo a po celé republice pořádal besedy s dětmi. Přínos Ondřeje Sekory je pro českou tvorbu pro děti neocenitelný.
O autorovi
Ondřej Sekora se narodil 25. září 1899 v Králově Poli u Brna. Byl český spisovatel, novinář, kreslíř, grafik, ilustrátor, karikaturista a entomolog, a od roku 1964 nositel titulu zasloužilý umělec. Spolupracoval s rozhlasem, televizí, filmem i divadlem, a psal a ilustroval hlavně knihy pro děti.
Narodil se jako třetí ze šesti sourozenců v Králově Poli u Brna, dnes součásti Brna. Studoval na obecné škole v Králově Poli a na gymnáziu nejprve v Brně a poté ve Vyškově. Koncem první světové války byl odveden do armády do Vídně. Maturoval a studoval práva v Brně, avšak studia opustil po nepovedené státnici.
Ve svém životě se dvakrát oženil. Poprvé v roce 1923 s Markétou Kalabusovou, manželství však skončilo rozvodem. Podruhé se oženil v roce 1930 s Ludmilou Roubíčkovou, se kterou měl syna Ondřeje.
Jako kreslíř a novinář pracoval pro různé periodika, včetně Lidových novin a časopisu Sport. Je považován za zakladatele československého a českého ragby. V roce 1944 byl vězněn v pracovních táborech v Německu a Polsku.
Jeho nejslavnější postava, Ferda Mravenec, se poprvé objevila v roce 1927 v Pestrém týdnu jako postavička v kreslených seriálech pro dospělé. Sekora napsal a ilustroval mnoho knih s touto postavou a také s dalšími, jako je Brouk Pytlík. Jeho příběhy spojují zábavnost s poučností a mravním ponaučením, a jeho ilustrace jsou blízké stylu animovaného filmu.
Po válce se stal redaktorem deníku Práce a vedoucím redaktorem Státního nakladatelství dětské knihy.
Ondřej Sekora zemřel 4. července 1967 v Praze a je pohřben na hřbitově Na Malvazinkách v Praze.