#159

Zbyněk Sekal
(1923 – 1998)

MADONA

ZBYNĚK SEKAL 1923 - 1998 - MADONA
ZBYNĚK SEKAL 1923 - 1998 - MADONA
ZBYNĚK SEKAL 1923 - 1998 - MADONA
ZBYNĚK SEKAL 1923 - 1998 - MADONA
#159

Zbyněk Sekal
(1923 – 1998)

MADONA

Technika
asambláž
Prodáno za
800 000 Kč
ARTHOUSE HEJTMÁNEK
ARTHOUSE HEJTMÁNEK
Vyvolávací cena: 350 000 Kč
8. 6. 2023 16:00

Základní údaje

Signováno
sign. a dat. verso: SEKAL / MADONA 1965
Technika
asambláž
Rozměry
76 x 76 cm
Datace (rok)
1965
Další info
patinované dřevo

Popis

Zbyněk Sekal patří k umělcům středoevropské generace šedesátých let, a patrně k těm nejtajemnějším. Jeho dílo vznikalo v širokém časovém rozpětí od přelomu třicátých a čtyřicátých let až do roku 1997, kdy mu několik měsíců před smrtí nemoc už nedovolila pokračovat v tvorbě. Sekala – podobně jako Piesena – zajímala intelektuálnější práce s materiálem založená spíše na dialogu a procesu hledání, na zkoumání prostorových vztahů a snaha po vytvoření řádu. Neztotožnil se naplno s žádným hnutím, tendencí ani skupinou a zůstal výrazným solitérem. Po studiích na UMPRUM v ateliéru F. Tichého, kde se seznámil například s Mikulášem Medkem a Stanislavem Podhrázským se brzy zařadil mezi nejzajímavější české autory padesátých a šedesátých let. Od roku 1970 žil ve Vídni, kde jeho tvorba prošla dalším pozoruhodným vývojem. Reliéfní obrazy, tzv. skládané obrazy, které vznikají od roku 1962, považuje spíše za jiný prostředek malby, a je zřejmá prvotní inspirace surrealistickou asambláží, která vyhozené a poničené předměty uvádí do nových souvislostí. Jeho dílo se projevuje neobyčejnou hloubavostí a propracovaností. Tuto řemeslnou pečlivost vykazuje i předkládané výjimečné dílo Madona, kde sevřenost a uzavřenost díla koexistuje stejnou měrou jako prostor otevírající se naší kontemplaci. Dílo je zajímavé i figurálním námětem, neboť ty se oproti 50. letům vyskytují spíše vzácně. O Sekalově tvorbě, kterou Werner Hofmann charakterizuje jako kategorii mezi-prostoru, píše: „Jejich ambivalence nemá nic společného s onou magičností objektů, docilovanou bizarními rekvizitami – tady vězí hloubka v povrchu, v prostém materiálu se ukrývá nehmotný rozměr, 'aura' vyvěrá z věcnosti.“ Odhalením skryté plochy, se odkrývá i nitro. V nabízením díle autor manifestuje osobitý projev toho, jak nakládat s hmotou a zlomky našeho světa. K dílu je přiložen odborný posudek PhDr. Rey Michalové Ph.D.

O autorovi

Emil Sekal se narodil 12. července 1923 v Praze. V letech 1934–1941 absolvoval reálné gymnázium a obchodní akademii a krátce poté pracoval jako praktikant v nakladatelství Topič. Roku 1941 byl zatčen za šíření letáků levicové protinacistické skupiny a strávil tři roky ve vězeních v Praze na Pankráci, Malé pevnosti v Terezíně a Mauthausenu.

Po válce, v roce 1945, byl přijat ke studiu na Vysokou školu uměleckoprůmyslovou (VŠUP) do ateliéru profesora Františka Tichého. Během studií se spřátelil s umělci jako Mikuláš Medek, Stanislav Podhrázský, Jaroslav Lehoučka a Zdeněk Palcr. Na zájezdu do Paříže v roce 1947, který organizoval profesor Nebeský, navštívil Mezinárodní výstavu surrealismu, kde ho silně ovlivnily instalace s reminiscencemi války a malby J. Dubuffeta. Zde také poznal Toyen.

Po studiích na VŠUP pokračoval v ateliéru profesora Františka Muziky a profesora Emila Filly, ale v roce 1950 opustil školu bez diplomu, aby se vyhnul politicky motivovaným státním zkouškám. Během 50. let žil v Bratislavě a živil se překlady. Navštívil Moskvu, Leningrad, Varšavu a Gdaňsk. Po okupaci v srpnu 1968 emigroval nejprve do Berlína, pak do Düsseldorfu a nakonec se roku 1970 usadil ve Vídni.

V letech 1972–1974 vyučoval na Staatliche Akademie der Bildenden Künste ve Stuttgartu. Od roku 1974 do počátku 80. let byl členem Wiener Secession a v Rakousku obdržel roku 1984 cenu města Vídně za sochařství. Po roce 1989 byly jeho práce vystaveny v Brně, Opavě, Bratislavě (1992–1993) a na velké retrospektivní výstavě GHMP v Městské knihovně v Praze (1997). Národní galerie v Praze ve Veletržním paláci rekonstruovala roku 2014 Sekalův vídeňský ateliér a vystavuje ho ve stálé expozici spolu s velkým souborem Sekalových soch.

První Sekalovy kresby ovlivněné kubismem a expresionismem vznikaly v letech 1940–1941 a během věznění za války. Po válce začal sochařskou tvorbu, v níž často reflektoval těžké období války. Od 60. let zjednodušoval a deformoval tvary, přičemž v některých dílech byly patrné inspirace surrealismem a informelem. Jeho osobitým typem díla jsou tzv. "schránky" – geometrické konstrukce z dřevěných latí, které začal tvořit od poloviny 80. let.

Emil Sekal zemřel 24. února 1998 ve Vídni, ale jeho výrazné sochařské dílo a odkaz pokračují v jeho žáci a v expozicích po celém světě.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr