Základní údaje
Signováno | sign. a datováno verso: K. Mašek / 1910 |
Technika | olej, plátno |
Rozměry | 230 x 158 cm |
Datace (rok) | 1910 |
Popis
Hra slunečních skvrn patří do skryté Maškovy tvorby po výstavě roku 1897, kdy se stal terčem kritiky mladých modernistů a stáhl se do ústraní. Vytvářel dál veřejné zakázky, ale věnoval se i neveřejné volné tvorbě. Sám Mašek si zřejmě obrazu cenil, neboť v jeho ateliéru zaujímal prominentní místo naproti schodišti. Obraz se velmi liší od Maškových veřejných zakázek, které jsou o poznání konzervativnější. Dívky tančící v barevných gejzírech osvětlených závojů jsou manifestací světelného paprsku v pohybu. Mihotavá záře proniká korunami stromů, odráží se od zvlněných ploch a lomem světla buduje vířící objemy a gradaci barev. Mašek zde do detailu pochopil optiku barev - v černé nechává barvy zcela pohltit, naopak žádné bílé světlo není zcela bílé, ale barevně se vlní podle toho jak se odráží od poletujících závojů. Sluneční paprsek ukazuje v jeho bazální charakteristice jako stavební prvek vnímaného světa, všech tvarů, barev a života. Duhové záblesky jsou prchavým zrcadlením barevného světa v kapkách deště, v šupinkách motýlích křídel, lasturách a drahokamech. Tančící a bezstarostné víly v narychlo uvázaných sukních působí dojmem, že využily krátkého vhodného momentu, aby rozehrály světelný koncert mezi kvetoucími oleandry. Vyobrazené dívky mají jednu zvláštnost - jedná se o varianty podobizen dospívající Maškovy dcery Zdenky. Karel Vítězslav Mašek patřil až do vydání monografie Karoliny Fabelové v roce 2002 k 'zapomenutým' umělcům. Přitom se stal rychle osobností už mezi mladými českými malíři, kteří zamířili v 80. letech 19. století do Mnichova, nespokojeni s úrovní výuky na pražské Akademii. V roce 1887 pokračoval s přítelem Alfonsem Muchou do Paříže. Pobyl tam sice jen jeden rok, ale po návratu do Prahy udivil zdejší publikum obrazy, na kterých shodně dobová kritika oceňovala moderní práci se světlem. K dílu je vypracován posudek PhDr. Petra Wittlicha, CSc.
Publikováno:
Český svět, 1927. Ročník XXIII., číslo 45.
Fabelová, K.: Karel Vítězslav Mašek, 2002. Eminent, s. 107, 111.
O autorovi
Karel Vítězslav Mašek se narodil 1. září 1865 v Točné u Prahy-Komořan. Krátce studoval na pražské Akademii, ale v roce 1884 odešel studovat na Akademii do Mnichova. Zde byl členem spolku českých studentů Škréta. Následně, v roce 1887, odcestoval do Paříže, kde studoval na Julianově akademii u Gustave Boulangera a Julese Lefebvre. V roce 1888 se vrátil zpět do Prahy a o tři roky později se stal členem Krasoumné jednoty.
Věnoval se ilustracím a národopisným studiím, a maloval opony pro česká i slovenská divadla (Kolín, Plzeň, Náchod, Martin). V roce 1896 získal stipendium pro studijní cestu na Moravu. Od roku 1898 působil jako profesor dekorativní malby na Uměleckoprůmyslové škole v Praze. Mezi jeho žáky patřil malíř Josef Čapek nebo architekt Bohumil Waigant. Věnoval se i architektuře a urbanismu, a v roce 1901 navrhl vlastní vilu včetně vybavení interiéru.
Karel Vítězslav Mašek se 15. února 1890 oženil s Viktorií Černou z Předměřic (1866–1944) v zámecké kapli v Dolních Beřkovicích. Jejich jediný syn Ing. Dr. Jaroslav Mašek (1.7.1893–1.5.1956) byl architekt, profesor ČVUT v Praze.
Zemřel v Praze 24. července 1927.