#112

Mikuláš Medek

Mikuláš Medek
#112

Mikuláš Medek

101-150
Žádné limity
534 zobrazení
Prodáno za
11 600 000 Kč
Galerie KODL s.r.o.
Galerie KODL s.r.o.
Vyvolávací cena: 6 000 000 Kč
29. 11. 2020 12:00

Základní údaje

technika
komb. tech. (olej, email) na plátně
signatura
PD,
Rozměry - výška x šířka (cm)
180 x 135
datace od
1963
autor
1926-1974

Popis

Sesutý signál - Špičková, vysoce imaginativní práce je mistrným reprezentantem autorova vrcholného tvůrčího období. Dílo Mikuláše Medka, jedné z  nejvýznamnějších osobností českého poválečného umění, reflektuje z  pohledu autora naprostou nutnost přenést na plochu plátna vlastní pocit. Medek vedle oleje začal brzy využívat email, který mu umožnil brutálnější zásah do hmoty malby. Dílo Sesutý signál se řadí do významného cyklu signálů, jež začal autor vytvářet počátkem 60.  let, kdy se ve svých plátnech postupně zbavoval figurativních motivů, a  které zásadně posunuly jeho práci do nové, s  divákem výrazně spjaté polohy. Bohatě rozčleněná povrchová struktura odráží neklid vlastního života a  signály svou prostorovou otevřeností nabývají dramatického, až apelativního účinku. Sesutý signál odráží kompozici pro tento cyklus typickou: v  horní části objemný kruhový objekt, hluboce se ve svém středu propadající do černého nitra, z  něhož do dolní poloviny vychází změť menších tvarů a  skvrn. Do tohoto plátna však na rozdíl od mnohých jiných z  cyklu signálů zapojil Medek dvě červená jádra. Budování obrazu na základě modré a  červené považoval autor za jedinečné. Zastřené rudé koule mají počátek v  drobných slzách rotujících okolo horní černé díry a  stupňují již tak do extrému vyvedenou drastičnost a  expresivitu celého obrazu. Hluboce koncentrovaná práce má vysokou sběratelskou a  galerijní hodnotu a  významně rozšiřuje známý rejstřík Medkových Signálů. Obraz pochází z  významné pražské sbírky. Při konzultacích posouzeno prof.  J.  Zeminou a  PhDr.  E.  Kosákovou-Medkovou, historičkou umění a  dcerou autora. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Medek s oblibou pracoval s obdobnou polaritou, která se zřetelně projevuje i na obraze Sesutý signál. Jeho název vyjadřuje pohyb, jenž probíhá na ploše obrazu. Velký temný kruh je na samostatné ploše, jež jako by do obrazu sklouzávala z horního rámu, zatímco ve spodní části její okraj přeřezávají dva menší červené signály, které vytvářejí jakýsi významový střed obrazu. Obraz proniká skvělé senzitivní napětí, je mimořádně propracovaný od prstenců, rozvíjejících se do značné šíře, po množství drobných lineárních zásahů na modré ploše, které ve spodní části vytvářejí husté pole obdélných, temných otvorů, jež v sobě otevírají další vnitřní prostory. […]“).This top, highly imaginative work is a masterful representative of the authors peak period of creation. The work of Mikuláš Medek, one of the most important personalities of Czech post-war art, reflects the artists absolute need to transfer his own feeling to the surface of the canvas. In addition to oil Medek soon began to use enamel, which allowed him to interfere more brutally with the mass of the painting. The work Collapsed Signal belongs to an important cycle of signals that the author began to create in the early 1960s, when he gradually disposed of figurative motifs in his canvases, and which fundamentally shifted his work to a new position, strongly connected with the viewer. The richly structured surface texture reflects the restlessness of ones own life, and the signals, with their spatial openness, feel like a dramatic appeal. The Collapsed Signal reflects a composition typical of this cycle: a bulky circular object at the top, sinking deep in its center into the black interior, from which a tangle of smaller shapes and spots emerges into the lower half. However, unlike many others in the signal cycle, Medek added two red cores to this canvas. Creating the painting on the basis of blue and red was considered unique by the author.The obscured red spheres originate in the tiny tears rotating around the upper black hole, escalating the already drastic and expressive nature of the whole image. This deeply concentrated work is highly valuable from a collectors point of view and significantly expands the well-known register of Medeks signals.The painting comes from an important Prague collection. Assesed during consultations by prof. J. Zemina and PhDr. Eva Kosáková-Medková, an art historian and the artists daughter. From the attached expertise by PhDr. K. Srp: […] Medek liked to work with a similar polarity, which is clearly reflected in the painting the Collapsed signal. Its name expresses the movement that takes place on the surface of the painting. The large dark circle is on a separate surface, which seems to slide into the painting from the upper frame, while at the bottom its edge is cut into by two smaller red signals forming a meaningful center of the canvas. The painting is permeated by a great sensitive tension. It is outstandingly elaborated from the rings, which develop into a considerable width, to the number of small linear interventions on the blue surface, which at the bottom create a dense field of rectangular, dark holes that open up into other interiors. […] “).

O autorovi

Mikuláš Medek se narodil 3. listopadu 1926 v Praze a zemřel 23. srpna 1974 také v Praze. Byl to významný český malíř, jehož dílo zaujímá v českých dějinách umění poválečné doby jedno z nejpřednějších míst. Byl vnukem Antonína Slavíčka a synem generála a spisovatele Rudolfa Medka.

V období 1926–1960 prošel různými životními etapami. Absolvoval základní školu v Karlíně a navštěvoval Akademické gymnázium. Poté se rozhodl studovat výtvarné umění. Nejprve navštěvoval Státní grafickou školu v Praze u profesora Karla Müllera, poté pokračoval na Akademii výtvarných umění v Praze, kde studoval pod vedením profesorů Karla Mináře a Vlastimila Rady. Nakonec pokračoval na Vysoké škole umělecko-průmyslové v Praze pod vedením profesorů Františka Muziky a Františka Tichého.

Mikuláš Medek byl známý pro své surrealistické malířství, které se opíralo o různé projevy a techniky. Jeho dílo zahrnovalo realistické ztvárnění figur, materiálovou abstraktní malbu (informel) a bylo ovlivněno existencialismem. Byl aktivním členem skupiny surrealistů kolem Karla Teiga a podílel se na samizdatových sbornících a anketách o surrealismu.

Významné výstavy Mikuláše Medka probíhaly v roce 2002 v Rudolfinu a v Aule AVU v Praze. Jeho dílo je důležitým příkladem uměleckého vyjádření v české poválečné kultuře, ačkoli prožil společenskou izolaci v důsledku politických událostí a byl nucen živit se příležitostnými zakázkami.

Mikuláš Medek zemřel 23. srpna 1974 v Praze, zanechávaje po sobě významnou stopu v českém umění a kultuře.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr