Základní údaje
technika | olej na plátně |
signatura | PU, |
Rozměry - výška x šířka (cm) | 64 x 50 |
datace od | 1851 |
autor | 1820-1871 |
Popis
Podobizna paní Kleblatové - Významnou součástí Mánesovy tvorby již od 40. let 19. století byly portréty, které si pro jejich vysokou úroveň, realistické provedení i lyrické vyznění oblíbily kulturní, měšťanské i šlechtické kruhy. Zájem o podobizny z autorovy ruky kulminoval právě kolem poloviny století, kdy vznikla řada portrétů známých i dnes neznámých osobností a kdy také vzniklo hned několik typově příbuzných portrétních bust o společném výtvarném východisku. Na počátku této řady stála Podobizna Kateřiny Tomáškové (1842) následovaná Podobiznou L. Taschkové (1843) a Podobiznou Anny Náprstkové (1850), „Paňmaminky“, jíž se v celku i detailech asi nejvíce přibližuje právě naše Podobizna paní Kleblatové. Ta zachycuje portrét asi padesátileté ženy malované ze tříčtvrtečního profilu se stínem lehkého úsměvu ve tváři, fialovým čepcem s rozvázanými pentlemi, krajkovým límcem a výraznou antikizující sponou v podobě kameje s bustou. Jedná se nejen o dokonale malířsky ztvárněnou podobiznu s efektně podanými kontrasty bílé krajky s tmavým šatem a delikátní barevností, ale i o přesnou psychologickou studii nitra ženy a její skromné pozice v rámci tehdejší středostavovské společnosti. Mánes zde osobitě syntetizoval řadu vlivů: nabízí se především portrétní tvorba jeho učitele Františka Tkadlíka, ale i odkaz Antonína Machka. Přesná identifikace zobrazené dámy a její konkrétní životní osudy jsou i přes některé nepřímé indicie nejasné. To ovšem nic nemění na nesporné kvalitě a autenticitě díla – o Mánesově autorství vypovídají malířské provedení, signatura, užité kompoziční řešení i solidní komparační materiál. Můžeme proto konstatovat, že se nám zde otevírá ojedinělá možnost potěšit se z dosud neznámého plátna pojednaného štětcem Josefa Mánesa, asi nejvlivnějšího malíře své generace, ztělesňujícího základní ideje české výtvarné kultury. Při konzultacích posouzeno prof. R. Prahlem, CSc., a PhDr. Š. Leubnerovou. Přiložena odborná expertiza PhDr. N. Blažíčkové-Horové.
O autorovi
Josef Mánes, významný český malíř a ilustrátor, se narodil 12. května 1820 v Praze do umělecky založené rodiny. Jeho otec, Antonín Mánes, byl ředitelem krajinářské školy na Akademii výtvarných umění a zakladatelem české krajinářské školy 19. století. Josef Mánes získal základy malířství od svého otce, a od roku 1835 studoval na Akademii u svého strýce Václava Mánese a profesora Františka Tkadlíka.
Po smrti otce pokračoval ve studiích v Mnichově, kde se setkal s vlivy romantismu. Mánes procestoval mnoho českých krajin a věnoval se zejména studiu folklóru a národních motivů. Jeho umělecká tvorba byla silně ovlivněna romantickým zaujetím a láskou k českému národu.
Josef Mánes se stal průkopníkem českého novodobého umění a zakladatelem národní malířské tradice. Jeho tvorba byla známá pro ideální a dokonalé portréty, z nichž nejznámějším je obraz Josefiny. Jeho práce zahrnovaly také studie květin, krajiny a náměty z lidového života.
Mánes se aktivně účastnil kulturního a uměleckého života v Praze, zejména během revolučního roku 1848. Byl členem Umělecké besedy a podílel se na výzdobě Národního divadla.
Jeho umělecké práce zahrnovaly i ilustrace, například pro Slovenské pověsti Boženy Němcové. Mezi jeho významná díla patří i ilustrace k Rukopisu královédvorskému, kde poprvé vytvořil mánesovské národní figurální typy.
Josef Mánes byl rovněž angažován v navrhování uniform a praporů pro různé spolky, včetně Sokola. Jeho umělecká pozornost nebyla omezena jen na malířství, ale rozšířila se i do oblasti designu a uměleckého řemesla.
Zemřel 9. prosince 1871 v Praze, ale jeho odkaz a význam pro české umění přetrvávají. Jeho díla jsou stále uchovávána v Národní galerii Praha, Muzeu hl. m. Prahy, Galerii výtvarných umění v Ostravě a dalších uměleckých institucích.