#250

František Hudeček

František Hudeček
#250

František Hudeček

201-250
Žádné limity
189 zobrazení
Prodáno za
55 000 Kč
Galerie KODL s.r.o.
Galerie KODL s.r.o.
Vyvolávací cena: 30 000 Kč
29. 11. 2020 12:00

Základní údaje

technika
olej na sololitu
signatura
UD,
Rozměry - výška x šířka (cm)
20 x 23
datace od
1963
autor
1909-1990

Popis

Žluté epicentrum - Drobná práce z  vyzrálé etapy Hudečkovy tvorby svědčí o  autorově neutuchající touze experimentovat a  snaze nacházet nové možnosti malířské abstrakce. Hudeček, jeden z  nejvýraznějších členů Skupiny 42, prošel během několika desetiletí aktivní činnosti velice odlišnými polohami výtvarného projevu. Od surrealismu a  koláží přes civilistní výrazovost 40.  let postupně dospěl až ke geometrické redukci tvaru. Zásadním se pro něj stal na několik dalších let také experiment s  možnostmi barvy. Výsledkem tohoto procesu je i  obraz Žluté epicentrum, který již zcela pozbývá konkrétní tvarovost a  předmětnost a  pracuje pouze s  barevným působením jednotlivých tahů štětce. Dílo pochází ze sbírky rodiny fotografa Miroslava Háka, spolu s  nímž byl Hudeček ve Skupině 42. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. J. Machalickým.

O autorovi

František Hudeček se narodil 7. dubna 1909 v Němčicích u Holešova a ze světa odešel 13. května 1990 v Praze. Jako význačná postava českého umění 20. století se etabloval nejen jako malíř, ale také jako fotograf, ilustrátor, grafik a typograf. Svá studia zahájil na Uměleckoprůmyslové škole v Praze, kde byl žákem Františka Kysely. Brzy se stal členem prestižní Umělecké besedy a následně i avantgardní Skupiny 42. V šedesátých letech byl součástí tvůrčí skupiny Radar.

Ve třicátých letech 20. století experimentoval Hudeček s různými technikami. Jedna z nich, frotáž, unikátní technika vytváření obrazů z náhodně ztuhlých škrobových papírů, kterou nazval "škrobáci", mu přinesla široké uznání. Díky škrobákům vzniklo jeho pravděpodobně nejznámější dílo, objekt "Sokrates a Faidros čili o kráse", které je nyní součástí sbírky GASK – Galerie Středočeského kraje.

Avšak koncem třicátých let podstoupil Hudeček změnu v uměleckém vyjádření. Místo abstraktního fantaskna se zaměřil na konkrétní realitu městské krajiny a osamělých postav v ní. Zde stvořil svůj osobní obraz "nočního chodce", což byla postava, která v mnoha ohledech reprezentovala Hudečka samotného. S narůstající tendencí ke geometrizaci svých obrazů zobrazoval řád vesmíru a urbanismus.

Po období pomlky během padesátých let se Hudeček vrátil k malování s obnoveným zápalem. Jeho pozdější díla vykazovala silný dvojznačný charakter: na jedné straně hmotné skrumáže přírodních motivů a na druhé straně abstraktní, geometrické formy inspirované vlastnostmi světla, připomínající tehdy populární op-art.

František Hudeček byl aktivní i v oblasti výstav. Jeho poslední samostatná výstava se konala v roce 2006 v Galerii U Betlémské kaple v Praze, což potvrdilo jeho trvalý význam v českém uměleckém prostředí.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr