#29

Jan Koblasa

Jan Koblasa
#29

Jan Koblasa

Technika
komb. tech. (olej, nitrolak) na papíře fixovaném na sololitu
Prodáno za
850 000 Kč
Galerie KODL s.r.o.
Galerie KODL s.r.o.
Vyvolávací cena: 350 000 Kč
29. 11. 2020 12:00

Základní údaje

technika
komb. tech. (olej, nitrolak) na papíře fixovaném na sololitu
Rozměry - výška x šířka (cm)
70 x 151
datace od
1960
autor
1932-2017

Popis

Noli tangere circulos meos - Naprosto unikátní malba Jana Koblasy je strhujícím příkladem jeho nesmírného talentu, jenž se v  krátkém období od konce 50.  do poloviny 60.  let projevoval zejména na plátnech. Koblasa byl hodnocen jako mimořádně nadaný již od školních let a  jeho všestranné umělecké založení našlo uplatnění na prvních akcích Malmuzherciády, která spojovala malíře, muzikanty a  herce. Přestože se na půdě pražské Akademie profiloval zejména jako sochař, od roku 1958 se ve své práci soustředil především na malbu. Jeho abstraktní a  strukturální obrazy reagovaly na témata existencionální úzkosti a  lidskou emocionalitu. Vždy pracoval v  cyklech, ovšem z  tohoto je známo jen torzo, a  obraz Noli tangere circulus meos je tak ve své hloubce a  síle jedním z  Koblasových nejsilnějších solitérů. Název díla odkazuje k  posledním slovům Archiméda, jež znamenají „nenič mi mé kruhy“ a  jež prý Archimédés zvolal k  vojákovi, který ho při studiu kruhů vyrušil. Voják ho ale následně v  zuřivosti usmrtil. Snad je dílo spjato s  umělcovou touhou po klidu a  možnosti soustředit se na vlastní práci a  její problematiku, aniž by byl rušen vnějšími politickými okolnostmi a vlivy. Obraz byl v  roce 1966 vystaven na Koblasově autorské výstavě v  pražské Galerii Československého spisovatele (Jan Koblasa: Obrazy, sochy, kresby a  grafiky), kde je také reprodukován v  katalogu. Při konzultacích posouzeno prof.  J.  Zeminou a  PhDr.  K.  Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr.  M.  Nešlehové (cit.: „[…] Téměř monochromně pojatá práce zachycuje otevřenost tvůrčího procesu, spontánnost reakcí a tvůrčích asociací na náhodné doteky a zásahy, na podněty vzniklých skvrn, bodů, rozpíjejících se struktur, linií a čar. […] Působivost předložené práce je téměř magická: excituje fantazii diváka. Naše vnímání díla se tak propojuje s aktem tvůrčího procesu umělce […]“).

O autorovi

Jan Koblasa (5. října 1932, Tábor – 3. října 2017, Tábor) byl významný český sochař, malíř, grafik, scénograf, básník, hudebník a emeritní profesor sochařství v Kielu, žijící od roku 1968 v zahraničí. Narodil se v Táboře do rodiny profesionálního hudebníka a zároveň získal vzdělání na klasickém gymnáziu s původním záměrem stát se biologem. Nicméně se jeho zájmy brzy obrátily směrem k literatuře, hudbě, divadlu a výtvarnému umění.

Jan Koblasa vystudoval pražskou Akademii výtvarných umění v 50. letech, kde následně v 90. letech také krátce učil. Již během studií se aktivně účastnil veřejného života a podílel se na různých uměleckých akcích, včetně neodadaistických recesí. Byl spoluzakladatelem skupiny Šmidrů, která se věnovala neodadaistické grotesce.

Po emigraci v roce 1968 žil Jan Koblasa v Německu, kde působil jako profesor na vysoké umělecké škole. Jeho tvorba byla syntézou úvah o člověku a jeho roli ve světě, návratem k pradávným mýtům a archetypům. Jeho práce zahrnovala sochařství, malbu, grafiku a další formy uměleckého vyjádření. Jeho dílo reflektovalo a ironizovalo současnou popkulturní společnost a často se v něm objevovaly romantické, existenciální, mytické a náboženské motivy.

Jan Koblasa zemřel 3. října 2017 v Táboře ve věku 84 let. Jeho významný odkaz pokračuje v jeho díle, které se uchovává v galeriích a sbírkách po celém světě.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr