Základní údaje
technika | komb. tech. (olej, nitrolak) na papíře fixovaném na sololitu |
Rozměry - výška x šířka (cm) | 70 x 151 |
datace od | 1960 |
autor | 1932-2017 |
Popis
Noli tangere circulos meos - Naprosto unikátní malba Jana Koblasy je strhujícím příkladem jeho nesmírného talentu, jenž se v krátkém období od konce 50. do poloviny 60. let projevoval zejména na plátnech. Koblasa byl hodnocen jako mimořádně nadaný již od školních let a jeho všestranné umělecké založení našlo uplatnění na prvních akcích Malmuzherciády, která spojovala malíře, muzikanty a herce. Přestože se na půdě pražské Akademie profiloval zejména jako sochař, od roku 1958 se ve své práci soustředil především na malbu. Jeho abstraktní a strukturální obrazy reagovaly na témata existencionální úzkosti a lidskou emocionalitu. Vždy pracoval v cyklech, ovšem z tohoto je známo jen torzo, a obraz Noli tangere circulus meos je tak ve své hloubce a síle jedním z Koblasových nejsilnějších solitérů. Název díla odkazuje k posledním slovům Archiméda, jež znamenají „nenič mi mé kruhy“ a jež prý Archimédés zvolal k vojákovi, který ho při studiu kruhů vyrušil. Voják ho ale následně v zuřivosti usmrtil. Snad je dílo spjato s umělcovou touhou po klidu a možnosti soustředit se na vlastní práci a její problematiku, aniž by byl rušen vnějšími politickými okolnostmi a vlivy. Obraz byl v roce 1966 vystaven na Koblasově autorské výstavě v pražské Galerii Československého spisovatele (Jan Koblasa: Obrazy, sochy, kresby a grafiky), kde je také reprodukován v katalogu. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. M. Nešlehové (cit.: „[…] Téměř monochromně pojatá práce zachycuje otevřenost tvůrčího procesu, spontánnost reakcí a tvůrčích asociací na náhodné doteky a zásahy, na podněty vzniklých skvrn, bodů, rozpíjejících se struktur, linií a čar. […] Působivost předložené práce je téměř magická: excituje fantazii diváka. Naše vnímání díla se tak propojuje s aktem tvůrčího procesu umělce […]“).
O autorovi
Jan Koblasa (5. října 1932, Tábor – 3. října 2017, Tábor) byl významný český sochař, malíř, grafik, scénograf, básník, hudebník a emeritní profesor sochařství v Kielu, žijící od roku 1968 v zahraničí. Narodil se v Táboře do rodiny profesionálního hudebníka a zároveň získal vzdělání na klasickém gymnáziu s původním záměrem stát se biologem. Nicméně se jeho zájmy brzy obrátily směrem k literatuře, hudbě, divadlu a výtvarnému umění.
Jan Koblasa vystudoval pražskou Akademii výtvarných umění v 50. letech, kde následně v 90. letech také krátce učil. Již během studií se aktivně účastnil veřejného života a podílel se na různých uměleckých akcích, včetně neodadaistických recesí. Byl spoluzakladatelem skupiny Šmidrů, která se věnovala neodadaistické grotesce.
Po emigraci v roce 1968 žil Jan Koblasa v Německu, kde působil jako profesor na vysoké umělecké škole. Jeho tvorba byla syntézou úvah o člověku a jeho roli ve světě, návratem k pradávným mýtům a archetypům. Jeho práce zahrnovala sochařství, malbu, grafiku a další formy uměleckého vyjádření. Jeho dílo reflektovalo a ironizovalo současnou popkulturní společnost a často se v něm objevovaly romantické, existenciální, mytické a náboženské motivy.
Jan Koblasa zemřel 3. října 2017 v Táboře ve věku 84 let. Jeho významný odkaz pokračuje v jeho díle, které se uchovává v galeriích a sbírkách po celém světě.