Základní údaje
technika | komb. tech. (olej, kvaš) na lepence |
signatura | LD, |
Rozměry - výška x šířka (cm) | 19 x 28 |
datace od | 1943 |
autor | 1912-1990 |
Popis
Zahradní restaurace na předměstí - Lhotákův charakteristický pohled na městskou periférii je výbornou ukázkou vrcholného tvůrčího období, ve kterém se syntetizují všechny základní programové myšlenky Skupiny 42, uskupení, jež představovalo v nejkritičtějších válečných letech ojedinělý fenomén uvědomující si hodnotu života, prostředí a věcí, i těch nejobyčejnějších. Právě ve zdánlivé bezvýznamnosti a každodennosti nacházeli daní umělci zalíbení, tu pravou estetiku. Monochromně pojaté plátno je působivým vyznáním autorova hlubokého vztahu k Praze, k jeho rodnému městu, jehož půvab se rozhodl zachytit skrze charakteristický pohled na rozestavěnou část městské periférie s altánkem a boudou. Doprostřed této krajiny umístil Lhoták siluetu mileneckého páru, aby vyjádřil, slovy Chalupeckého a Kotalíkova skupinového programu, že člověk pohlcovaný městskou civilizací „neztratil, nesmí ztratit ze zřetele své ostatní vztahy“. Obraz je uveden v umělcově soupisu díla pod názvem Zahradní restaurace na předměstí a číslem 557/125. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. J. Machalickým. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D. (cit.: „[…] Posuzovaný obraz […] je originálním, velmi kvalitním – skupinovým, koloristicky nesmírně noblesním dílem Kamila Lhotáka, autora, který představuje nezaměnitelnou osobnost nejen mezi členy Skupiny 42, ale v celém českém moderním umění. […]“).
O autorovi
Kamil Lhoták se narodil 25. července 1912 v Praze. Po absolvování gymnázia v Praze se namísto svého snu o studiu na Akademii rozhodl pro studium práv, které dokončil, ale věnoval se mu bez velkého nadšení. Jeho skutečným světem bylo umění, kde obdivoval díla umělců jako Ernst, Arp, Giacometti, Klee, Miró, Filla a Šíma. V roce 1938 uspořádal svoji první samostatnou výstavu v Beaufortově galerii. Během války vytvořil stovky děl a v roce 1942 se stal jedním z zakládajících členů Skupiny 42. V témže roce prezentoval svůj obraz "Dcera velkoměsta", který si v Paříži později prohlížel Pablo Picasso. V průběhu své kariéry také spolupracoval s Adolfem Branaldem, ilustrujíc pro něj knihu "Dědeček automobil". Během 60. a 70. let byl velmi aktivní, když vytvořil několik desítek obrazů ročně, ilustroval knihy a pořádal výstavy. Jeho tvorba byla ovlivněna mnoha uměleckými směry, včetně op-artového hnutí. Kamil Lhoták zemřel 22. října 1990 v Praze. Byl známý jako malíř, grafik a ilustrátor a je považován za výraznou a nezaměnitelnou osobnost českého umění.