Základní údaje
technika | olej na dřevěné desce |
signatura | PD, |
Rozměry - výška x šířka (cm) | 23 x 21 |
datace od | 1925 |
autor | 1882-1953 |
Popis
Zátiší s dopisem a růží - Drobná, ale uchvacující práce vysoké galerijní kvality zcela suverénně reprezentuje ve všech ohledech neobyčejně progresivní vývoj Emila Filly, který si beze všech pochybností vydobyl pozici v kontextu světového výtvarného umění. Tato významná, meziválečná etapa umělcovy tvorby, již Vincenc Kramář příznačně označil jako období „druhého kubismu“, patří mezi Fillovy nejplodnější a nejšťastnější roky, v nichž zcela uplatnil svoji uvolněnost, nespoutanou energii a chuť k experimentování. Při delším pozorování obrazu se ukazuje, že autorova zátiší jsou navzdory ustálenému tématu vysoce promyšleným malířským gestem. V polovině 20. let se v jeho obrazech hlavním konstruktivním prvkem staly namísto ostře řezaných kubických objemů tvořivé organické linie. S rozvolněností tvarů souvisí i živější práce s barevnou pastou a svobodné zacházení s prostorem. Umělec zde vedle sebe postavil tradiční předměty do mimořádně sofistikované kompozice. Zátiší s dopisem a růží je výjimečné svou na první pohled obsahovou prostotou, která je však o to emotivnější, že zobrazuje obálku adresovanou přímo Fillovi, či snad spíše oběma manželům, a rudou růži. Oba předměty jsou zasazeny do geometrického rámce, jenž demonstruje Fillovo vyspělé chápání abstrakce. Práce je na svůj komorní formát nesmírně působivá a sběratelsky velice atraktivní. Naprosto přesně představuje myšlenku moderního obrazu, jak ji ve 20. letech rozvinulo progresivní křídlo SVU Mánes. Vystaven byl pravděpodobně v roce 1925 v Obecním domě na Členské výstavě SVÚ Mánes pod číslem 65 a názvem Růže. Autenticita práce byla ověřena Filla Foundation a obraz bude uveden v soupisu díla, který chystal prof. V. Lahoda, CSc. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Drobný obrázek kubistického zátiší s růží, který má všechny znaky obrazů pocházejících z období před rokem 1914, kdy se čeští autoři vyrovnávali s kubismem, znázorňuje růži ve váze, umístěnou uvnitř pronikajících se geometrických výsečí, zřetelně členících souvislou plochu pozadí. Pro ctitele Fillovy tvorby je tento obraz zvlášť přitažlivý: ukazuje, jak myšlenky, které rozvíjel před válkou, v něm zůstávaly stále živé, jak se k nim vracel po mnoha dalších výtvarných zkušenostech, jak je přehodnocoval a dával jim novou podobu. Obraz rovněž poukazuje na široké tehdejší autorovo stylové rozpětí, poznamenané krátkodobým návratem k realismu. […]“).
O autorovi
Emil Filla se narodil 3. dubna 1882 v Chropyni. V letech 1903 - 1906 studoval monumentální malbu na Akademii výtvarných umění v Praze pod vedením Vlaho Bukovace. Kvůli nespokojenosti s konvenčními metodami a náplní výuky školu opustil po třech letech. Ve svých raných letech byl Filla silně ovlivněn dílem Edvarda Muncha, a následně se přiklonil ke kubismu, který se v jeho díle začal projevovat od roku 1910.
Během své kariéry byl členem několika uměleckých skupin. Nejprve se stal členem skupiny Osma, s níž vystavoval v letech 1907 a 1908. V roce 1909 se přidal ke Spolku výtvarných umělců Mánes, kde setrval – s výjimkou období působení ve Skupině výtvarných umělců mezi lety 1911 – 1914 – až do své smrti.
V roce 1945 byl jmenován profesorem na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Během svého života se věnoval nejen malbě a grafice, ale také sochařství a teorii výtvarného umění. Byl také spoluredaktorem Volných směrů a formoval směřování českého kulturního dění především v meziválečném období. Jeho raná tvorba byla ovlivněna expresionismem a později Picassovým kubismem. Ve svém závěrečném období se přiklonil k realistické krajinomalbě, zejména krajin Českého středohoří. Tyto krajiny byly inspirovány dílem holandského krajináře Jana van Goyena.
Kromě své umělecké kariéry prodělal Filla během druhé světové války těžké období v koncentračním táboře v Buchenwaldu, kde trpěl zdravotními problémy, které trvale poznamenaly jeho zdraví. Po válce, navzdory komunistickému režimu, který propagoval socialistický realismus, se Filla nadále věnoval svému umění.
Emil Filla zemřel 7. října v Praze.