#67

Emil Filla

Emil Filla
#67

Emil Filla

Technika
olej na dřevěné desce
Prodáno za
2 600 000 Kč
Galerie KODL s.r.o.
Galerie KODL s.r.o.
Vyvolávací cena: 1 700 000 Kč
29. 11. 2020 12:00

Základní údaje

technika
olej na dřevěné desce
signatura
PD,
Rozměry - výška x šířka (cm)
23 x 21
datace od
1925
autor
1882-1953

Popis

Zátiší s dopisem a růží - Drobná, ale uchvacující práce vysoké galerijní kvality zcela suverénně reprezentuje ve všech ohledech neobyčejně progresivní vývoj Emila Filly, který si beze všech pochybností vydobyl pozici v  kontextu světového výtvarného umění. Tato významná, meziválečná etapa umělcovy tvorby, již Vincenc Kramář příznačně označil jako období „druhého kubismu“, patří mezi Fillovy nejplodnější a  nejšťastnější roky, v  nichž zcela uplatnil svoji uvolněnost, nespoutanou energii a  chuť k  experimentování. Při delším pozorování obrazu se ukazuje, že autorova zátiší jsou navzdory ustálenému tématu vysoce promyšleným malířským gestem. V  polovině 20.  let se v  jeho obrazech hlavním konstruktivním prvkem staly namísto ostře řezaných kubických objemů tvořivé organické linie. S  rozvolněností tvarů souvisí i  živější práce s  barevnou pastou a  svobodné zacházení s  prostorem. Umělec zde vedle sebe postavil tradiční předměty do mimořádně sofistikované kompozice. Zátiší s dopisem a růží je výjimečné svou na první pohled obsahovou prostotou, která je však o  to emotivnější, že zobrazuje obálku adresovanou přímo Fillovi, či snad spíše oběma manželům, a  rudou růži. Oba předměty jsou zasazeny do geometrického rámce, jenž demonstruje Fillovo vyspělé chápání abstrakce. Práce je na svůj komorní formát nesmírně působivá a  sběratelsky velice atraktivní. Naprosto přesně představuje myšlenku moderního obrazu, jak ji ve 20.  letech rozvinulo progresivní křídlo SVU Mánes. Vystaven byl pravděpodobně v  roce 1925 v  Obecním domě na Členské výstavě SVÚ Mánes pod číslem 65 a  názvem Růže. Autenticita práce byla ověřena Filla Foundation a  obraz bude uveden v  soupisu díla, který chystal prof.  V.  Lahoda,  CSc. Při konzultacích posouzeno prof.  J.  Zeminou a  PhDr.  R.  Michalovou,  Ph.D.  Přiložena odborná expertiza PhDr.  K.  Srpa (cit.: „[…] Drobný obrázek kubistického zátiší s růží, který má všechny znaky obrazů pocházejících z období před rokem 1914, kdy se čeští autoři vyrovnávali s kubismem, znázorňuje růži ve váze, umístěnou uvnitř pronikajících se geometrických výsečí, zřetelně členících souvislou plochu pozadí. Pro ctitele Fillovy tvorby je tento obraz zvlášť přitažlivý: ukazuje, jak myšlenky, které rozvíjel před válkou, v něm zůstávaly stále živé, jak se k nim vracel po mnoha dalších výtvarných zkušenostech, jak je přehodnocoval a dával jim novou podobu. Obraz rovněž poukazuje na široké tehdejší autorovo stylové rozpětí, poznamenané krátkodobým návratem k realismu. […]“).

O autorovi

Emil Filla se narodil 3. dubna 1882 v Chropyni. V letech 1903 - 1906 studoval monumentální malbu na Akademii výtvarných umění v Praze pod vedením Vlaho Bukovace. Kvůli nespokojenosti s konvenčními metodami a náplní výuky školu opustil po třech letech. Ve svých raných letech byl Filla silně ovlivněn dílem Edvarda Muncha, a následně se přiklonil ke kubismu, který se v jeho díle začal projevovat od roku 1910.

Během své kariéry byl členem několika uměleckých skupin. Nejprve se stal členem skupiny Osma, s níž vystavoval v letech 1907 a 1908. V roce 1909 se přidal ke Spolku výtvarných umělců Mánes, kde setrval – s výjimkou období působení ve Skupině výtvarných umělců mezi lety 1911 – 1914 – až do své smrti.

V roce 1945 byl jmenován profesorem na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Během svého života se věnoval nejen malbě a grafice, ale také sochařství a teorii výtvarného umění. Byl také spoluredaktorem Volných směrů a formoval směřování českého kulturního dění především v meziválečném období. Jeho raná tvorba byla ovlivněna expresionismem a později Picassovým kubismem. Ve svém závěrečném období se přiklonil k realistické krajinomalbě, zejména krajin Českého středohoří. Tyto krajiny byly inspirovány dílem holandského krajináře Jana van Goyena.

Kromě své umělecké kariéry prodělal Filla během druhé světové války těžké období v koncentračním táboře v Buchenwaldu, kde trpěl zdravotními problémy, které trvale poznamenaly jeho zdraví. Po válce, navzdory komunistickému režimu, který propagoval socialistický realismus, se Filla nadále věnoval svému umění.

Emil Filla zemřel 7. října v Praze.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr