Základní údaje
technika | linorit, monotyp (existuje v jediném exempláři) |
rozměr | 70 x 50 cm |
signatura | signováno PD |
rámováno | rám, sklo |
stav díla | stav perfektn í |
rok | 2003 |
O autorovi
Tadeusz Bartoš, narozený v roce 1970, je malíř a pedagog žijící a tvořící v Praze. Jeho současná tvorba je charakteristická expresivním zacházením s výtvarnými prostředky. Používá často redukovanou barevnost a zdánlivě nahodilé vrstvení motivů a symbolů, čímž se blíží hranici primitivistických signálů. Jeho tvůrčí proces je často velmi spontánní, bez předchozího skicování, a probíhá na pomezí akční malby.
Rozměrná plátna, často o velikosti přibližně 200 krát 145 cm, jsou často zmuchlaná, perforovaná nebo pošlapaná, což vytváří dojem nepravidelnosti a hrubosti. Bartoš předkládá publiku námětově různorodé obrazy, ve kterých se prolíná předmětnost se štětcovým gestem a ornamentem.
Nejnověji Bartoš vytváří textury barvy pomocí lžiček, víček od plechovek nebo svých rukou, čímž se snaží dosáhnout co nejsyrovějšího efektu. Vzdává se tradičního upínání pláten do dřevěného rámu, čímž betonuje svůj záměr vyvolat určitý kontrast mezi malbou a prezentovaným námětem.
Jeho díla zanechávají část výpovědi nedořečenou, čímž dává divákovi prostor pro vlastní interpretaci. Bartoš také jako médium selektuje informace z vlastního "mentálního radaru" a z nich vytváří obrazy, které fungují jako výzva k asociacím a imaginaci.
Mezi jeho výstavy patří například "Electric Lobster" v Rabas Gallery v Rakovníku v roce 2016, "Father and Son" ve stejné galerii v roce 2013 nebo "Mechanical Chicken" v knihovně Ústavu filosofie Akademie věd v Praze v roce 2012.