#103

František Kardaus
(1908 – 1986)

Originální návrh automobilu Tatra

Kardaus František 1908–1986
#103

František Kardaus
(1908 – 1986)

Originální návrh automobilu Tatra

101-150
Žádné limity
518 zobrazení
Neprodáno
95 000 Kč
Aukční dům Sýpka
Aukční dům Sýpka
10. 12. 2017 13:30

Popis

Originální návrh automobilu Tatra - tužka, tempera, papír, rám, sklo, 74 × 99 cm Odborně restaurováno. Provenience: Dílo pochází z pozůstalosti autora. František Kardaus byl český průmyslový návrhář a grafik. Jeho designové návrhy tramvaje Tatra T3 a automobilů Tatra se staly ikonami českého průmyslového designu. Kardaus studoval ve 20. letech 20 století u malíře a grafika Aloise Mudruňky, profesora Uměleckoprůmyslové školy v Praze. V letech 1928–1930 studoval grafiku a průmyslové výtvarnictví na Academie de la Grande Chaumiére v Paříži. V r. 1934 se vrátil do Prahy a pracoval jako výtvarník na volné noze. Získal I. cenu v soutěžích za plakáty: Pražské vzorkové veletrhy, Eucharistický sjezd v Praze, Pax Romana, Masarykova letecká liga. Spolupracoval s podniky Ringhoffer Tatra, Škoda, Josef Walter a spol. a Československá zbrojovka. Po válce, v roce 1947, byl grafikem a průmyslovým výtvarníkem družstevních reklamních ateliérů B a R (Josef Burjanek a Remo – Reklama a móda), pracoval pro podniky Tatra, Tesla a jiné. Spolupracoval na úpravě vozů Tatra 600, Tatra 87 Diplomat, Tatra 603, návrzích trolejbusů Tatra 400 a 401. Spolupracoval také na návrzích tramvají T1, T2, T3, KT4 a T5. Vytvářel řadu filmových plakátů. V letech 1960–1963 vytvořil model soupravy pražského Metra.

O autorovi

František Kardaus byl český průmyslový návrhář a grafik, narozený 25. března 1908 v Hořesedlech. Jeho otec, Franz Kardaus, byl německého původu a pracoval na poště.

František Kardaus získal základní a měšťanské vzdělání na německých školách v Kolešovicích. Poté studoval u malíře a grafika Aloise Mudruňky, profesora Uměleckoprůmyslové školy v Praze. V roce 1927 pracoval ve firmě Eduard Böhm & Co. v Berlíně. Mezi lety 1928 a 1930 studoval grafiku a průmyslové výtvarnictví na Academie de la Grande Chaumiére v Paříži a následně pracoval u architekta Leona Boue do roku 1934. Po návratu do Prahy v roce 1934 začal pracovat jako samostatný výtvarník.

Během své kariéry získal František Kardaus několik ocenění za plakáty, včetně těch pro Pražské vzorkové veletrhy, Eucharistický sjezd v Praze, Pax Romana a Masarykovu leteckou ligu. Spolupracoval s renomovanými firmami, jako jsou Ringhoffer-Tatra, Škoda, Josef Walter a spol., a Československá zbrojovka. Během druhé světové války byl odveden do wehrmachtu.

Po válce, v roce 1947, se stal grafikem a průmyslovým výtvarníkem družstevních reklamních ateliérů B a R (Josef Burjanek a Remo - Reklama a móda) a spolupracoval s podniky Tatra, Tesla a dalšími. Kromě toho se angažoval při úpravě vozů Tatra, návrzích trolejbusů, a spolupracoval na designu rychlodrážní jednotky Tatra R1. Vytvořil také řadu filmových plakátů.

Od roku 1957 do roku 1980 pracoval jako propagační grafik pro podniky zahraničního obchodu, včetně Motokov, Strojexport, Mototechna a pivovar Staropramen. V roce 1977 úspěšně žádal o přijetí do Českého fondu výtvarných umění (ČFVU).

František Kardaus zemřel 20. února 1986 a byl pohřben na hřbitově Malvazinky v Praze.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr