Základní údaje
Poznámka | Provenience: Dílo pochází z významné sbírky. Lit.: srov. Petrová Eva, František Gross. Brno 2004, s. 157. Odhadní cena 180 000–220 000 Kč. |
Informace | František Gross, zakládající člen známé Skupiny 42, se řadí k předním osobnostem české malby minulého století. Vycházel z kubistického tvarosloví a surrealistické poetiky. Ztotožnil se se skupinovým zaměřením na ztvárnění velkoměstského života, inspiroval se bouřlivým technickým a vědeckým pokrokem. Vždy ho zajímalo, jak se vyvíjí okolní svět, jehož kladné i záporné stránky uměl přesně vystihnout. Za nejdůležitější období v jeho tvorbě považují odborníci i sběratelé právě období Skupiny 42. Po padesátých letech, kdy na čas do jisté míry podlehl takzvanému socialistickému realismu, dosáhl však v šedesátých až osmdesátých letech nových tvůrčích vrcholů. Tehdy invenčním způsobem navázal na své počátky, znovu dokázal citlivě reagovat na proměny měst a na technické objevy. Obraz Paříže z roku 1945 má typické rysy umělcova projevu, vyznačuje se výraznou zjednodušující kresbou, střídmou a přitom citlivě a bohatě odstupňovanou barevností, smyslem pro vystižení atmosféry a rytmu města, pro zdůraznění důležitých a potlačení nepodstatných prvků. |
Popis
O autorovi
František Gross se narodil 19. dubna 1909 v Nové Pace a zemřel 27. července 1985 v Praze. Po ukončení studia na reálce v Nové Pace v roce 1917 pokračoval ve svém vzdělávání na Českém vysokém učení technickém v Praze pod vedením profesora Oldřicha Blažíčka a následně na Uměleckoprůmyslové škole v Praze u profesora Františka Kysely. V roce 1931 byl spoluorganizátorem kubistické výstavy v Nové Pace spolu s Ladislavem Zívrem a Františkem Hudečkem. Byl aktivním členem několika uměleckých sdružení - od roku 1941 Umělecké besedy, v letech 1942 – 1948 Skupiny 42 a od roku 1945 sdružení Hollar. V letech 1961 – 1970 byl členem skupiny Radar. Jako člen KSČ se aktivně hlásil k levicovým názorům. Ve svém díle čerpal inspiraci z kubismu a konstruktivismu, využíval techniky frotáže a koláže a jeho tvorba byla proslulá poetickými a civilistními motivy. Jeho práce jsou zastoupeny v prestižních institucích, jako je Národní galerie v Praze, Galerie výtvarného umění v Olomouci nebo Oblastní galerie výtvarného umění ve Zlíně.