Základní údaje
poznámka 2 | Pro Alenu Kučerovou měl proces perforování plechové desky charakter tělesného prožitku ve smyslu osobní performance. Podobným způsobem se aspekty tělesnosti objevily například u Adrieny Šimotové nebo Evy Kmentové. Již na své první samostatné výstavě v roce 1965 vystavila Alena Kučerová spolu s grafickými listy také plechové matrice, které již v této době považovala za těžiště své práce. V sedmdesátých letech 20. století plechy lakovala ostrými signálními barvami a na začátku dalšího desetiletí je začala uchycovat do autorských rámů. Nabízené dílo Aleny Kučerové patří do období devadesátých let 20. století, kdy autorka zcela opustila svoji předchozí grafickou práci a začala se věnovat cyklu dřevěných desek s hřebíčkovým ornamentem, které charakterizuje zájem o nevšední estetiku – práci s chudými materiály, jako je surové dřevo, desky nebo kartony v duchu hnutí arte povera a vrstvení materiálů a obrazových výjevů v nový, dekonstruovaný celek. Střed obrazu tvoří starší perforovaná plechová matrice s motivem krajiny, která je z větší části překrytá plechem s abstraktním ornamentem z Morgensternových motivů. Obě matrice jsou uchyceny v masivním surovém rámu z dřevěných latí, pobitých hřebíky s motivem větviček a úponků. Tělesný aspekt perforování plechových desek nahradil protikladný ale stejně tělesný moment zatloukání hřebíčků. |
Popis
O autorovi
Alena Kučerová se narodila 28. dubna 1935 v Praze. Studovala na Vyšší odborné škole uměleckoprůmyslové v Praze mezi lety 1950 a 1954 pod vedením profesora Rudolfa Beneše a později pokračovala na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze v letech 1955 až 1959 v ateliéru profesora Antonína Strnadela. Ačkoli musela kvůli politickým důvodům studium předčasně ukončit, získala diplom.
V šedesátých letech byla členkou umělecké skupiny UB12. Ačkoliv v té době nemohla vystavovat v Československu, její práce byla uznávaná v zahraničí, kde získala řadu ocenění. Její tvorba je charakteristická technikou perforace bodů do povrchu materiálů, zejména plechu, díky kterému vytvářela abstraktní vzory, krajiny i portréty. Tato technika jí umožnila experimentovat s různými materiály, včetně dřeva, hřebíků a plechu, které využívala při tvorbě koláží a rámování svých děl.
Alena Kučerová je také známá svou geometrickou tvorbou a zkoumáním možností automatismu v grafice. V roce 1967 navrhla skleněnou vitráž pro československý pavilon na výstavě Expo v Montrealu. Během normalizace však ztratila možnost vystavovat a stáhla se do svého ateliéru na pražském Starém Městě. V roce 1996 ukončila svou kariéru v grafice a opustila Prahu, aby žila v ústraní na venkově.