Základní údaje
poznámka 1 | Konzultováno s Dr. Janem Vykoukalem. Provenience: Dílo pochází z významné sbírky. Odhadní cena 180 000 – 250 000 Kč. |
poznámka 2 | Ačkoliv Skupina 42 ukončila svou činnost již v roce 1948, mnoho z poetiky civilismu rezonuje i v pozdějším, surrealisticky laděném Grossově obraze Libeňské slečny z roku 1962. V prostředí libeňské městské periferie, ke které umělec odkazuje i v dalších malířských pracích, ale např. rovněž v kresbách a litografiích, nacházel tvůrčí inspiraci vedle Grosse i další zakládající člen Skupiny 42 – Kamil Lhoták. Lapidárnější formy, jejich kubisticky poznamenaná modelace tvarů a pestřejší barevnost dokládají proměnu Grossova malířského názoru, v němž převládá optimistickáhravost. |
Popis
O autorovi
František Gross se narodil 19. dubna 1909 v Nové Pace a zemřel 27. července 1985 v Praze. Po ukončení studia na reálce v Nové Pace v roce 1917 pokračoval ve svém vzdělávání na Českém vysokém učení technickém v Praze pod vedením profesora Oldřicha Blažíčka a následně na Uměleckoprůmyslové škole v Praze u profesora Františka Kysely. V roce 1931 byl spoluorganizátorem kubistické výstavy v Nové Pace spolu s Ladislavem Zívrem a Františkem Hudečkem. Byl aktivním členem několika uměleckých sdružení - od roku 1941 Umělecké besedy, v letech 1942 – 1948 Skupiny 42 a od roku 1945 sdružení Hollar. V letech 1961 – 1970 byl členem skupiny Radar. Jako člen KSČ se aktivně hlásil k levicovým názorům. Ve svém díle čerpal inspiraci z kubismu a konstruktivismu, využíval techniky frotáže a koláže a jeho tvorba byla proslulá poetickými a civilistními motivy. Jeho práce jsou zastoupeny v prestižních institucích, jako je Národní galerie v Praze, Galerie výtvarného umění v Olomouci nebo Oblastní galerie výtvarného umění ve Zlíně.