#55

Jiří Kovanda
(1953)

Rukama shrabuju smetí

Kovanda Jiří *1953
#55

Jiří Kovanda
(1953)

Rukama shrabuju smetí

51-100
Žádné limity
312 zobrazení
Neprodáno
75 000 Kč
Aukční dům Sýpka
Aukční dům Sýpka
6. 10. 2019 13:30

Základní údaje

poznámka 1
Pravost potvrzena autorem. Jedná se o performanci, která proběhla 19. května 1977 v Praze na Střeleckém ostrově. Práce J. Kovandy se nacházejí v četných českých i zahraničních sbírkách.
poznámka 2
Význam a kvality performativního, akčního a konceptuálního umění Jiřího Kovandy byly objeveny až se zpožděním a současně s výrazným přijetím na mezinárodní umělecké scéně. Dnes patří Jiří Kovanda k nejúspěšnějším českým umělcům. Kovandovy performance a akce ze sedmdesátých let 20. století tvoří významnou kapitolu autorovy tvorby, k níž později patří také malířské konceptuální práce. Akce, realizované nejčastěji v prostředí města, ve veřejném prostoru, byly určeny malému okruhu pozvaných účastníků a náhodným kolemjdoucím. Charakteristickým rysem je jejich nenápadnost, všednost a jednoduché gesto, které prostředkují silný zážitek. Jejich sdělení je obecně lidské a ukazuje vztah jednotlivce ke společnosti, nebo mezilidské vztahy, do kterých sekundárně vstupuje přítomnost totalitního režimu. Informace o charakteru jednotlivých akcí zprostředkovávají černobílé fotografie, které byly nedílnou součástí akcí. Fotografie nebyly pořizovány náhodně, naopak existovala rámcová představa, jak by měly vypadat. Vedle jednoznačné informační hodnoty nesou fotografie vlastní uměleckou výpověď a estetické kvality, díky kterým je dnes chápeme jako svébytná umělecká díla vřazená do kánonu umění.

Popis

Rukama shrabuju smetí, prach, vajgly… a když toho mám hromadu, zase to rozpráším…, 1977 bromostříbrná fotografie, papír, 39,5 × 29,5 cm, věnování, sign. Jiří Kovanda 1977/2017 na rubu obalu

O autorovi

Jiří Kovanda patří mezi nejžádanější české umělce na zahraničním trhu s uměním. Svými pracemi je zastoupen v prestižních zahraničních sbírkách umění jako Centre Georges Pompidou v Paříži, Muzeum Moderního umění ve Vídni či v Tate Modern v Londýně. Z mnoha významných výstav a přehlídek umění zmiňme jeho pozvání na mezinárodní přehlídku současného umění Documenta 12, performance v londýnské Tate Modern či výstavu v Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía v Madridu, z českého prostředí posledních let pak výstavu v Domě Fotografie GHMP či retrospektivu v Domě umění města Brna. V letech 1995 až 2022 působil na pražské Akademii výtvarných umění jako asistent v ateliéru Jiří Skrepla a od roku 2008 vede ateliér na Fakultě umění a designu v Ústí nad Labem.

Jiří Kovanda je skvělou ukázkou toho, že síla umění vychází z opravdovosti a pravé vášně. Místo studia umělecké školy si během dospívání zvolil profesi zedníka - i přesto a možná právě proto se nyní řadí mezi nejvýznamnější osobnosti současného umění české scény. 
Ke své tvorbě vždy přistupoval intuitivně, a ačkoli jeho dnes obecně známé performance vznikaly v politicky neutěšeném období 60. a 70. let, zůstal vždy soustředěn na osobní prožívání a mezilidské vztahy. Spolu s kanonickými tvůrci Petrem Šemberou, Karlem Malichem či Janem Mlčochem patří mezi přední české konceptualisty poválečného období. Počátkem 90. let se zásadně proměňuje politické prostředí a tím i autorova situace. Jeho práce se z hlediska zájmu zahraničních galerií ukazuje jako velmi žádaná, začíná být prezentována na nejvýznamnějších světových přehlídkách a zařazována do velkých světových sbírek umění. V současné době se Jiří Kovanda drží na žebříčcích nejprodávanějších českých autorů.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr