Základní údaje
Poznámka CZ | Lit.: Karel Srp, Karel Kerlický, Jiří David: Jiří David – Křik paviánů Praha: KANT a Galerie hlavního města Prahy, 2013, s. 39.
Vystaveno: Křik paviánů, Colloredo-Mansfeldský palác, GHMP, 2013. V letech 2011–2013 se Jiří David zabýval tvorbou obrazů a plastik, jejichž
spojujícím prvkem byl beton jako důležitý významotvorný i vizuální prvek
uměleckých děl. Beton je materiál spojený s civilizací 20. století s konotacemi
k normalizační šedi, ale také k panelákovým sídlištím, domům,
všudypřítomné stavební součásti dnešních měst. Povaha materiálu, která
je tvárná a měkká a posléze zatvrdne, umožňuje pojmout a trvale zafixovat
předměty, které se do něj otisknou, nebo je beton zalije. V obraze s názvem
Návod z roku 2012 uchycuje beton na ploše plátna řadu nesourodých předmětů,
které dlouhodobě patřily autorovi a byly součástí jeho života. Série
barevných fotografií s torzy postav sedících mužů v oblecích, pořízených
v osmdesátých letech pro občanské průkazy poukazují na odosobněnost
společnosti, archaická sluchátka z šedesátých let a návod na jejich použití
naznačují jak intimitu, tak zároveň možnost odposlouchávání. Koláž těchto
fragmentů, útržků z minulosti slepených betonem na ploše obrazu, asociují
osobní i obecnou společenskou dobovou zkušenost.
Spojujícím prvkem díla českého umělce Jiřího Davida je společenská
angažovanost, v níž autor obnažuje svoji vlastní, ale i naši společnou realitu
a identitu provokativním a kritickým způsobem. Už od osmdesátých let
20. století, kdy se David stal důležitým představitelem skupiny Tvrdohlaví
JIŘÍ DAVID
s postmoderním uměleckým programem, poukazoval na sentiment národní
identity, ve fotografickém cyklu Skryté podoby (1991–1995) manipuloval
s fotografickými portréty známých osobností nebo ukázal plačící politiky
v souboru Bez soucitu (2002). Mediálně nejznámějším se bezesporu stalo
jeho sedmnáctimetrové neonové srdce pro Václava Havla, umístěné na
Pražském hradě z roku 2002. Malířská tvorba je pro Davida prostředkem
ke zkoumání vlastní osobní zkušenosti, ale také reflexí kulturních dějin
a uměleckých stylů. |
Popis
O autorovi
Jiří David je významný český výtvarný umělec, malíř a pedagog. Narodil se 28. srpna 1956 v Rumburku. Studoval na Akademii výtvarných umění v Praze, kde se vzdělával u malíře a sochaře Arnošta Paderlíka v ateliéru figurální a monumentální malby. Během své kariéry se stal význačnou osobností českého postmodernismu, zejména během 80. a 90. let 20. století.
Jiří David založil v roce 1987 spolu s dalšími devíti českými umělci výtvarnou skupinu nazvanou Tvrdohlaví, která hrála významnou roli v českém uměleckém kontextu až do roku 2001.
Jeho práce zahrnují malbu, fotografii, tvorbu objektů a instalací. Jeho díla často reflektují společenské a politické téma a kladou důraz na postavení umělce ve společnosti. Mezi jeho nejznámější díla patří monumentální neonové srdce na věži baziliky sv. Jiří na Pražském hradě, které mělo symbolizovat překonání ideologií a hledání porozumění. Toto dílo vyvolalo živé diskuse a kontroverze.
Jiří David byl také aktivním pedagogem. Učil na různých uměleckých školách, včetně Akademie výtvarných umění v Praze a Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.
Jeho tvorba je charakterizována výraznými barvami, často kombinací obrazu a textu, a často nese silnou výpovědní hodnotu. Jiří David zanechal významnou stopu nejen v českém, ale i mezinárodním umění, a jeho dílo je uznáváno jak uměleckými kritiky, tak širokou veřejností.