Základní údaje
Poznámka: | Malířská práce Jiřího Sopka patří od šedesátých let 20. století mezi
nejvýraznější projevy české nové figurace a absurdní grotesky, příznačné
pro středoevropský prostor. Výrazné malířské a koloristické nadání Jiřího
Sopka absorbovalo různé vlivy, zejména britského pop artu. V počátcích
jeho tvorby je patrný vliv belgického expresivního symbolistního
umělce Jamese Ensora, zejména v jeho výrazné a zářivé barevné škále,
s rukopisem krátkých tahů štětce a se zaměřením na temně groteskní
panoptikum lidského pokolení. Sopkova tvorba vždy měla vazbu na
aktuální společenskou situaci a reagovala na ni kritickým komentářem,
existenciální úzkostí, ironickým sarkasmem, ale i laskavým humorem.
Ústředním tématem jeho děl byl člověk, často transformovaný nebo
mutovaný do podoby zvířat. To je případ nabízeného díla Krysař z roku
1977, které zachycuje napůl lidskou a napůl zvířecí postavu, možná
v momentu proměny. Zatímco spodní, podřízenější část těla zůstává
lidská, horní polovina se všemi řídicími orgány už má podobu krysy.
V sedmdesátých letech, v době, kdy měl Sopko prakticky znemožněno
vystavovat a veřejně působit, nastal v jeho práci obrat k pevnějšímu
obrysu postav, které vykresluje s posměchem, ale i s porozuměním
a současně do maleb vstupuje tíživá absurdita doby a zhoršující se
společenská situace. V obrazech se začínají objevovat lidské hlavy bez
těla, které bývají různě manipulovány, nebo mají ve tváři zděšení a výkřik,
podobně jako například v nabízeném obraze s názvem Úsměv (1977). Zde
se navíc objevuje motiv, který Sopko několikrát zopakoval. Jsou jím široce
rozesmátá ústa, která spojují rty pěti lidských hlav v jeden hromadný
škleb. Kolektivní smích odráží nepochybně pokryteckou a vynucenou
situaci ve společnosti, která svou veselostí děsí.
Malby Jiřího Sopka z tohoto období jsou velmi žádané a zpravidla jsou
součástí galerijních sbírek. |
Popis
O autorovi
Jiří Sopko se narodil 20. února 1942 v Dubové, Podkarpatská Rus. Vzdělání získal nejprve na základní škole na Slovensku, následně krátce navštěvoval keramickou školu v Bechyni. V letech 1956–1960 absolvoval Výtvarnou školu Václava Hollara a mezi lety 1960–1966 studoval na Akademii výtvarných umění v Praze pod vedením prof. Antonína Pelce.
Jiří Sopko je uznávaný jako český malíř, grafik a sochař. Na začátku své kariéry tvořil portréty s temným koloritem, ve kterých se projevoval jeho melancholický pohled na svět. Později, v polovině 60. let, začal experimentovat s nepředmětnou malbou, kdy se jeho paleta barv rozšířila o živé a pastelové barvy. V těchto letech vznikly díla, která lze charakterizovat jako "pop-abstrakci". Ve své následující práci se však opět obrátil k figuře a tváři. V roce 1970 měl autorskou výstavu v Nové síni v Praze, která byla jednou z posledních svobodných uměleckých událostí normalizačního Československa.
V roce 1987 se přidal k umělecké skupině 12/15 Pozdě, ale přece. Od 90. let působil na AVU v Praze, kde postoupil z pozice docenta na profesora a v roce 2002 se dokonce stal rektorem této instituce.