Základní údaje
Publikováno soupis: | V soupisu pod číslem 1559 pro B. Vykopala. |
Poznámka: | Provenience: ze sbírky Bohumila Vykopala. Pravost potvrzena PhDr. Marií Dohnalovou. Přiložen odborný posudek PhDr. Marie Dohnalové.
Zátiší s jablky (1943) je charakteristickým, autorsky nezpochybnitelným
dílem Václava Špály z roku 1943. Expresívní barevná paleta díla je
promyšlená, pro autora typická. Výrazná žluť jablka ve středu kompozice
je po obou stranách vyvažována a zároveň vymezena dvěma zelenými
jablky. Vrcholem této kompoziční skladby je pak červeň zastřešujícího
jablka, která přechází do více barevných tónů. Pozadí zátiší je tvořeno
výraznou špálovskou modří, která je podtržena uvážlivým užitím bělob,
naznačujících mraky, a běloba se promítne i v jednotlivých prvcích
zátiší. Nepřehlédnutelnou pyramidální kompozici díla podtrhuje modrá
obrysová linie jablek, pro Špálu typická. Obraz je signován a datován
v levém dolním okraji malby. Signatura je časově souběžná se vznikem
díla. V roce 1943 autor ze své tvorby prakticky zcela vyloučil krajinomalbu
a věnoval se malbě zátiší, dost často menších formátů. Podle ročního
období lze vysledovat, že v zimních měsících vznikala zátiší s jablky
či hruškami, od jarních měsíců a přes léto potom zátiší s květinami
(blatouchy, konvalinky, pivoňky atd.). Lze tedy konstatovat, že námět
zátiší byl volen podle dostupnosti zobrazovaných námětů, jak je přirozeně
nabízelo roční období. Autorova osobní poznámka k malířské produkci
za rok 1943 je následující: ,,celkem za rok 1943 sto čtyři obrazy, z toho
ovšem mnoho mrňavých --- z toho prodáno 25 obrazů dal 14 obrazů
vyměnil 16 obrazů celkem 55 kusů”. Pokud Špála tato díla kvalitativně
označoval, jsou vedena pod římskou číslicí I nebo II. Část děl označena
není. Popis tužkou na rubové straně lepenky odkazuje k publikaci Václav
Špála soupis díla (1885–1946), Praha 2002, str. 134. Zde je pod položkou
1559 uvedeno následující: I (autorovo ohodnocení díla) 23. 2. 43 (datum
vzniku) olej, dekl 1559 (číslo soupisu) Jablka, 6 kusů na karp. dece, vzadu
mraky 28 x 20 Vykopal (majitel díla). Ze soupisu vyplývá, že v uvedený
den namaloval Václav Špála dva obrazy, oba stejného námětu, lišící se
počtem vyobrazených jablek a tím pádem i nepatrně formátem.
Majitelem díla byl brněnský sběratel Bohumil Vykopal, který obraz
zakoupil přímo od autora, o čemž svědčí dochovaná korespondence.
Pravost a původ obrazu jsou proto i díky této provenienci naprosto
nezpochybnitelné. Zátiší s jablky, 1943 je autentickým, autorsky
jednoznačným, signovaným, datovaným, divácky vděčným a pro dané
tvůrčí období námětově i malířsky typickým dílem Václava Špály.
PhDr. Marie Dohnalová Václav Špála (24. 8. 1885 Žlutice u Nového Bydžova – 13. 5. 1946 Praha)
Studia: 1899–1902 Odborná škola uměleckého zámečnictví v Hradci
Králové, 1902 soukromá škola krajináře F. Engelmüllera, 1903 UMPRUM,
1903–1909 AVU v Praze (Vlaho Bukovac, František Thiele). Špála
absolvoval četné studijní cesty a zahraniční pobyty v Evropě. Člen skupiny
Osma, Skupiny výtvarných umělců, SVU Mánes, Tvrdošíjných; dopisující
člen vídeňského spolku Hagenbund, významný představitel zakladatelské
generace českého moderního umění, výtvarník obdařený nevšedním
tvůrčím elánem. dohromady |
Popis
O autorovi
Václav Špála se narodil 24. 8. 1885 ve Žlunici u Nového Bydžova. V roce 1903 začal studovat na Akademii výtvarných umění v Praze, kde byl v ateliérech profesora Vlaho Bukovace a Františka Thieleho, avšak studia nedokončil. Byl vyhledávaným českým akademickým malířem, grafikem a ilustrátorem moderního umění. V letech 1909 - 1911 byl členem SVU Mánes. Poté, co v roce 1911 vystoupil, byl spoluzakladatelem Skupiny výtvarných umělců. V první světové válce sloužil jako voják v letech 1915 - 1916. Od roku 1918 byl členem skupiny Tvrdošíjní a od roku 1925 dopisujícím členem vídeňského Hagenbundu. V letech 1921 - 1946 se znovu přidal k SVU Mánes a v letech 1938-1939 byl jeho předsedou. Jako teoretik a publicista přispíval do řady časopisů a novin.
Jeho tvorba byla ovlivněna expresionismem, fauvismem a kubismem. Po roce 1923 se zaměřil zejména na krajiny, zátiší a květiny s dominancí jednoho barevného tónu, přičemž modrá barva zůstala dominantní. V 30. letech jeho dílo nabralo vyzrálosti a uvolnění, přičemž často portrétoval sebe a svou rodinu. Byl aktivní člen skupiny Tvrdošíjní, Spolku výtvarných umělců Mánes a výtvarné skupiny Osma. V roce 1945 byl jmenován Národním umělcem. Zemřel 13. 5. 1946 v Praze.