Základní údaje
Poznámka: | Brož pochází z první dekády 20. století, kdy charakteristický rys šperků
Wiener Werkstätte určovali Josef Hoffmann spolu s Kolomanem
Moserem. Jejich tvorba byla v této době typická strohým geometrismem a naplněním požadavku materiálové „upřímnosti“. Jednoduchost
a účelnost (tak odlišná od zdobnosti francouzské secese) nezapře zásadní
vliv skotského architekta a návrháře Charlese Rennie Mackintoshe na
Hoffmannovu tvorbu prvního desetiletí 20. století.
Poměrně rozsáhlá nabídka Hoffmannových smaltovaných šperků, mezi
než patří i nabízená brož, je sice typickým projevem tohoto uměleckého
přístupu, v něčem je však přesto zvláštní. Brože, jehlice a další smaltované
šperky různého tvarosloví (kruhy, ovály, čtverce i mnohoúhelníky)
i barevnosti, jejichž základem jsou barevné kovy, vytvářejí svou širokou
variabilitou a použitým materiálem kontrapunkt vůči Hoffmannovým
solitérním šperkům z drahých kovů a drahokamů. Právě tyto šperky
jsou příkladem vpravdě kvalitního umění „pro každého“. V českých
a moravských veřejných sbírkách se tato linie Hoffmannovy tvorby
nachází jen minimálně. Kulatá Hoffmannova brož – světlezelená varianta
nabízené brože – se nachází v Moravské galerii v Brně. Zde se ještě
nachází 1 čtvercová červená smaltová brož a jeden modrobílý čtvercový
terčík kloboukové jehlice. Ve sbírkách Uměleckoprůmyslového muzea
v Praze se nachází pouze jedna Hoffmannova smaltová černobílá brož
tvaru osmiúhelníku. |
Popis
Brož | vtlačená zn. WW, Rakousko, Vídeň, návrh J. Hoffmann v r. 1910,
pro Wiener Werkstätte zhotovil J. Souval, obecný kov, smalt,
průměr 4 cm
Lit: např. Ambrož M., Vídeňská secese a moderna 1900–1925, MG
Brno, 19. 11. 2004 – 27. 2. 2005, s. 146 aj.
MAK, Wien, Archiv der Wiener Werkstätte, Modellnr. M 177, Inv. Nr.
WWF 89-43-8.