Základní údaje
Poznámka | Nabízená práce Michaely Thelenové z roku 1997 patří do většího
souboru děl zaměřených na téma mediální reality, která se
v devadesátých letech postupně stávala součástí každodennního života.
Fotografické záznamy detailů technologických přístrojů, klávesnic,
kalkulaček a počítačů se staly novým prostředkem komunikace
a společného dorozumívání, které do velké míry odlidštily a nahradily
předchozí písemnou, ručně psanou, komunikaci. Přetištění detailů
fotografických záznamů na plátno znamenalo další vrstvu odcizení nebo
distance a stalo se meta obrazem původního předobrazu. Thelenová zde
pracovala s konceptuálním přístupem, v němž se význam díla utváří v sérii
tvořené z jednotlivých, zdánlivě banálních motivů.
Multimediální tvorba Michaely Thelenové je dlouhodobě spojená
s Ústím nad Labem, kde autorka studovala na Katedře výtvarné
výchovy PF UJEP. Od roku 1994 zde působila jako asistentka v ateliéru
Fotografie a v současné době zde vede ateliér Digitálních médií. Patří
k výrazným představitelkám současného umění, která se od počátku
profilovala jako citlivá pozorovatelka osobního intimního prostoru
s přesahem k obecným veřejným sociálně kritickým otázkám, spojeným
s novomediální realitou, mateřstvím, ale také s vyloučenou lokalitou
severozápadních Čech a tamější devastací životního prostředí. dohromady |
Popis
O autorovi
Michaela Thelenová se narodila v roce 1969 v Chomutově a svůj umělecký projev rozvíjí od počátku devadesátých let. V současnosti se věnuje především digitální fotografii a práci s počítačovými technologiemi. Její schopnost kombinovat fotografické médium s výtvarným cítěním jí umožňuje dosahovat v umění nečekaných výsledků, které odhalují uvolněný a nekonvenční přístup. Její tvorba se vyvíjela od kresby každodenních zkušeností v postindustriální lokalitě severočeského kraje k práci s digitální fotografií a zkoumání hranic harmonického společenského soužití.
Thelenová se zaměřuje na zkoumání drobných událostí a dějů v rodinném prostředí, které evokují významy spojené s partnerskými a rodičovskými vazbami. Její práce reflektuje také problematiku mediální reality a snahu o odlišení fikce od skutečnosti. Pracuje s originálními satelitními snímky a vytváří k nim protipóly z různých materiálů, což vyvolává otázky ohledně pravdivosti a manipulace s informacemi. Thelenová také fotografuje okolí místa, kde žije, bývalou sudetoněmeckou vesnici Sovolusky nedaleko Ústí nad Labem, a zobrazuje fragmenty krajiny a života lidí v tomto regionu, který je poznamenán historickými událostmi i dopady komunistického režimu.
Její práce se vyznačuje antideskriptivním jazykem a snahou zpochybnit dominantní postavení mocenského centra. Thelenová se snaží propojit lokální problémy s globálními otázkami současné technické civilizace.