#17

Maxmilián Pirner
(1854 – 1924)

Kentaur a dívky

Pirner Maxmilián (1854 - 1924)
Pirner Maxmilián (1854 - 1924)
Pirner Maxmilián (1854 - 1924)
Pirner Maxmilián (1854 - 1924)
#17

Maxmilián Pirner
(1854 – 1924)

Kentaur a dívky

Paintings
Žádné limity
835 zobrazení
25. 10. 2020 19:00

Popis

Kentaur a dívky Datace: 10. až 20. léta 20. století Technika: olej na plátně Nesignováno Na rubu označeno razítkem: z pozůstalosti Maxe Pirnera Rozměry malby: 79,5 x 104,5 cm Rozměry s rámem: 120 x 145 cm Stav: velmi dobrý, viz foto, rámováno Provenience: významná privátní sbírka, dílo původně pochází z pozůstalosti Maxe Pirnera Znalecký posudek: PhDr. Rea Michalová Z posudku: Posuzované dílo „Kentaur a dívky“ je autentickým, reprezentativním, typicky symbolistně laděným dílem Maxmiliána Pirnera, profesora Akademie výtvarných umění v Praze, jednoho z nejvýznamnějších umělců pozdního devatenáctého a počátku dvacátého století, představitele evropského pozdního romantismu a příslušníka druhé vrstvy generace Národního divadla. Jeho spojení novoromantické poetiky s tajuplnými, post-alegorickými vizemi je unikátní a činí z Maxe Pirnera jednoho z ústředních iniciátorů českého malířského symbolismu. Posuzovaný obraz představuje nesmírně sugestivní, brilantně malířsky a kompozičně zvládnutou mnohofigurální kompozici se symbolistně-mytologickým námětem. Ústředním aktérem scény a zdrojem veškerého dynamického neklidu „reje“ ženských postav je Kentaur, bytost původem t řecké mytologie, napůl kůň a napůl člověk, divoký a nezkrotný tvor. V souladu s tradicí ho Pirner ztvárňuje jako „násilníka“ (zejména pod vlivem vína se vyznačovali Kentauři násilnickými sklony), současně však také jako symbol animální síly a mužnosti. Přesně tímto druhem „rozpoutání vášní“, s jakým se setkáváme na posuzovaném obraze „Kentaur a dívky“, se vyznačuje Pirnerovo pozdní dílo, které je z hlediska autorova přínosu modernosti jednoznačně nejnosnější. Otázkou skutečnosti, respektive fiktivnosti umění, dovedl Max Pirner až téměř na hranici imaginativního malířství dvacátého století.

O autorovi

Maxmilián Pirner, český malíř, ilustrátor a kreslíř období akademismu a symbolismu, se narodil 13. února 1854 v Sušici. Jeho rodiče byli soudní rada Jan Pirner a jeho manželka. Maxmilián Pirner studoval monumentální malbu na pražské Akademii výtvarných umění u Josefa Matyáše Trenkwalda a později na vídeňské Akademii.

Po studiích a studijní cestě do Mnichova a Alp se usadil ve Vídni, kde vystavoval s Wiener Sezession. V roce 1887 byl povolán učit na Akademii výtvarných umění v Praze, kde se stal profesorem, a později i rektorem. Jako pedagog ovlivnil dvě generace žáků a byl oblíbený pro svou přístupnost. Byl členem Krasoumné jednoty, České královské akademie a Jednoty umělců výtvarných.

Maxmilián Pirner se oženil s Josefou Pintzovou a měli spolu tři děti. Jeho syn Karel Pirner byl spisovatel a technik. Maxmilián Pirner zemřel v roce 1924 a jeho urna byla uložena v kolumbáriu Husova sboru ve Zbraslavi.

Jeho tvorba byla ovlivněna filozofií, literaturou a pohyboval se od ilustrací klasického románu a alegorií přes mytologii až k pohádkovým námětům neoromantismu. Zpočátku se věnoval monumentální akademické malbě, ale později přešel k symbolismu a secesi, kde jeho díla zdobila fantazie, ironie a sarkasmus. I po formální stránce se vyvinul od monumentální akademické malby k intimnějšímu stylu symbolismu a secese.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr