Základní údaje
technika | olej, plátno |
rozměr | 55,5 x 71 |
rok | 1987 |
signatura | sign. DU PK 87 |
rám | olištováno |
stav díla | obraz Petra Kvíčaly,označený na blind rámu "Voda malé a velké vlnění duben 1987", pochází z význačné brněnské sbírky , majitel obraz získal přímo od autora v roce 1991. Dílo pochází z cyklu "Voda" - touto tematikou se autor začal zabývat od roku 1986. Sám autor o tomto cyklu říká, že zachycuje co nejjednodušším způsobem vodní hladinu a tuto hladinu vnímáme jako horizontální, i když se vzhledem k poloze pozorovatele může jevit díky perspektivě jinak. Červené a modré barvy symbolizují jak klid, tak pohyb. Obdobný obraz je publikován v monografii autora z roku 2006 vydané nakladatelstvím Arbor vitae, kde je uveden právě v souvislosti s vytvářeným cyklem "Voda" |
autor | 1960 |
Popis
O autorovi
Petr Kvíčala, narozený 20. dubna 1960 ve Svitavách, je uznávaný český malíř a pedagog, který se řadí mezi klíčové osobnosti české abstraktní malby.
Jeho umělecká cesta začala na Střední průmyslové škole chemické v Brně, avšak jeho vášeň pro umění ho vedla ke změně směru, když se po vojenské službě a setkání s absolventy pražské AVU zapojil do studia na Střední škole uměleckých řemesel v Brně. Kvíčala ve své práci od 80. let 20. století prosazoval ornament jako výrazový prvek, což se stalo stěžejním pro jeho tvorbu. Jeho dílo zahrnuje abstraktní malbu, instalace a architektonické intervence, často ve spolupráci s architekty v Česku i v zahraničí.
Od poloviny 90. let se Kvíčala zaměřil na téma malířských intervencí do architektury, čímž přispěl k obohacení prostoru skrze umění. Působí také jako lektor na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně, kde vede malířský ateliér. Jeho práce jsou zastoupeny ve veřejných i soukromých sbírkách a aktivně se účastnil i hudební scény, jak s formací Květen, tak v umělecké skupině Měkkohlaví a zakládal hudebně-performativní skupinu Florián - Skupina mlhy a skotu.
Kvíčalova tvorba je charakteristická experimentováním s ornamentálními liniemi, geometrií a integrací malby do architektonického prostoru, čímž vytváří unikátní vizuální zážitky.
Jeho malířské intervence, jako je "Watermelon Cut - Ceiling Dance" pro Deutsche Bundesbank v Chemnitzu, ukazují na jeho schopnost spojit malbu s architekturou a přinášejí nový rozměr do vnímání umění ve veřejném prostoru.