Základní údaje
technika | olej, karton |
rozměr | 16,2 x 21,3 |
rok | 1942 |
signatura | sign. PN J. Zrzavý 42 |
rám | rám |
popis | tvorba Jana Zrzavého se především vyznačuje svojí autentickou tvůrčí imaginací. Neomezuje se pouze na český duchovní lyrismus, v jeho tvorbě můžeme pozorovat i výrazný vliv evropského modernismu. Zrzavého nezaměnitelná stopa v obrazech se schovává ve znameních a symbolech. Autor své vidění světa konfrontuje s konkrétní realitou své doby. Zrzavého umělecké počátky jsou spojovány se symbolistní skupinou Sursum, kterou zakládal spolu s Josefem Váchalem, Janem Konůpkem a Františkem Koblihou. Obrazy z tehdejší doby v sobě nesou náboženská témata, ke kterým se Zrzavý znovu vrátil ve 40. a 50. letech. Právě v biblických motivech se nejvíce odráží Zrzavého celoživotní inspirace, a to dílo Leonarda da Vinciho a mistrů italského quattrocenta. Zrzavého obrazy jsou osobitou syntézou symbolismu, kubismu a renesančních forem, ústících do maleb prodchnutých jemnou poetikou a snivostí. V Obraze Loďky se autorovi podařilo krásně zachytit snový okamžik nehybné rovnováhy. "Posuzované dílo "Dvě bárky (Loďky)" je působivým komorním dílem, v němž malíř, nesvázán realitou, vytváří obraz zrozený z fantazie, vzpomínek a nekonečného obdivu ke krásám tohoto světa. Zrzavého vzpomínka na Bretaň, která ho svou atmosférou velice okouzlila, se v posuzovaném obraze "zkoncentrovala" do motivu dvou bárek proplouvajících prostorem, v němž se moře stýká s nebem v neoptické barevnosti mocné poetiky, inspirované krásou červánků. Dvě bílé loďky - krásný symbol čistoty, nevinnosti a míru - se pohupují v rytmu kadeřavých vlnek, rámované na nebi kupovitými obláčky. Janu Zrzavému se zde bravurně podařilo zachytit "klid ve věčném pohybu", zvláštní harmonické napětí, jež v sobě mají ta nejlepší autorova díla." (cit. z posudku PhDr. Rey Michalové, Ph.D.) posudek přiložen |
autor | 1890 - 1977 |
vystaveno | Galerie Moderna 29. 4. 2010 - 6. 6. 2010 |
Popis
Loďky