#56

Václav Boštík
(1913 – 2005)

Bílý čtverec v blankytu

Václav Boštík (1913 - 2005) - Bílý čtverec v blankytu
Václav Boštík (1913 - 2005) - Bílý čtverec v blankytu
Václav Boštík (1913 - 2005) - Bílý čtverec v blankytu
#56

Václav Boštík
(1913 – 2005)

Bílý čtverec v blankytu

4 limity
261 zobrazení
Prodáno za
220 000 Kč
WEINBERG | Galerie
WEINBERG | Galerie
Vyvolávací cena: 20 000 Kč
24. 3. 2024 19:00

Popis

Pastel, 45x43cm, signováno uprostřed, datováno 1994. Posoudil a pravost potvrdil Mgr. D. Halata.

ODHADNÍ CENA: 200.000 - 300.000 Kč

Velkoformátová, špičková práce vysoké galerijní a sběratelské hodnoty je reprezentativní ukázkou spadající do autorova vyzrálého a vysoce ceněného a vyhledávaného období 90. let. Setkáváme se zde s jedním z umělcových „erbovních“ námětů, kterými mu od 40. let až do konce života byly symbol čtverce a kruhu, jež chápal jako zosobnění absolutní vyrovnanosti, rovnováhy, dokonalosti. Zcela stěžejním, nosným bodem veškeré tvorby tohoto hluboce věřícího malíře však vždy bylo pradávné světlo prostupující a emanující z jeho odhmotněných obrazů. Sám jej popsal nejlépe slovy: „Mluvím-li o světle, pak nemám na mysli světlo fyzikální, tak jak ho známe, ale jakési světlo, daleko jasnější.“ Meditativní, hluboce procítěné a sofistikované plátno volně navazuje na sérii Nebeský Jeruzalém, kterou se Boštík zabýval na přelomu 80. a 90. let a v níž se opíral o tvrzení ze Zjevení sv. Jana, kde byl Nebeský Jeruzalém popsán jako město o čtvercovém půdorysu. Harmonicky vyvážený a malířsky bravurně zvládnutý celek vzbuzuje dojem chvění, světelného záření a vznášení, připomíná nám něco zcela čistého, až božského, vydává nám nadpozemské poselství, jež k nám přichází z jiného světa. Práce byla získána rodinou, která umělce osobně znala, ještě za autorova života v Galerii Bayer & Bayer

O autorovi

Václav Boštík se narodil 6. listopadu 1913 v Horním Újezdě u Litomyšle a zemřel 7. května 2005 v Praze. Studoval na Akademii výtvarných umění v Praze pod vedením Williho Novaka. Byl jedním ze zakládajících členů skupiny UB 12. Ačkoli začal svou kariéru s realismem, postupně se přesunul k abstraktní tvorbě, kde využíval elementární geometrické tvary a základní geometrické znaky. V jeho dílech je silný důraz na spiritualitu a mystiku, často s hlubokým zájmem o tajemství vesmíru. Kromě své vlastní tvorby se také podílel na restaurování renesančních sgrafit na fasádě zámku v Litomyšli a spolupracoval s Jiřím Johnem na památníku obětem holocaustu na zdi Pinkasovy synagogy.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr