ČTYŘI PŘÍBĚHY BÍLÉ A ČERNÉ "QUATRE HISTOIRES DE BLANC ET NOIR", PŘEDNOSTNÍ VYDÁNÍ
| 1926
| Vel. 4°, 25,8x33,5 cm. Soubor dřevorytů Františka Kupky obsahuje dřevorytem vyzdobenou papírovou obálku s názvem díla, jménem autora a datací. Zcela kompletní interiér sestávající z volných listů začíná vakátem s nalepenou vizitkou Mme Eugénie Kupka s rukopisným pozdravem, přiložen výstřižek balicího papíru s adresou Maxe Paula Foucheta, kterému toto dílo paní Kupková věnovala.
| Dále titulní list s variantou dřevorytu na obálce souboru.
| Následuje list s vysázeným typografickým textem "Frank Kupka Universally known as The Puteaux Master", další list s kaligrafickým textem Františka Kupky, komentujícím celý soubor, počínajícím "VISIBLEMENT CES HISTOIRES NE SE PASSENT PAS ENTRE FIGURES HUMAINES , AU MILIEU DES ARBRES ..." (Očividně se tyto příběhy nestávají mezi lidskými postavami, uprostřed stromů...).
| Následuje 25 samostatných dřevorytů očíslovaných 2 - 26. Pak další volný list s variantou frontispisu a po něm následuje další sada 25 nečíslovaných dřevorytů. Jedná se o první stavy rytin.
| Vydal František Kupka vlastním nákladem v počtu 300 číslovaných výtisků. Přičemž přednostní vydání byla číslována 1 - 100 a obsahovala krom běžné sady 25 rytin jednu kompletní sadu navíc sestávající z původních stavů rytin. Přednostní vydání tedy obsahuje 2 x 25 samostatných rytin + rytiny na obálce a frontispisech. Obyčejné vydání, číslované 101 - 300, obsahovalo krom rytin na obálce a frontispisu jen jednu sadu 25 rytin. Tisk provedl G. Kádár v Paříži v roce 1926. Tento výtisk má číslo 78.
| Složka uložena v sestavovaném krabicovém pouzdru, užita černá vazební kozina v kombinaci s bílým pergamenem. Vrchní část pouzdra je zdobena aplikacemi černých kožených geometrických prvků do bílého pergamenu. Dekor obsahuje fragmenty vybraného grafického listu. Boky pouzdra, výška a šíře jsou napůl v kombinaci obou materiálů a barev. Bílé části obsahují ruční kaligrafii titulu. Autorkou pouzdra je Eliška Čabalová.
| Čtyři příběhy bílé a černé představují shrnutí patnácti let tvorby a jsou vyvrcholením autorovy představy o ideální knižní publikaci. Přípravě knihy se věnoval celé dva roky, během této doby vytvořil řadu studií zhuštěných do oproštěné polarity bílé a černé. Do definitivní verze nakonec zařadil 25 celostránkových dřevorytů (a dvě viněty na titulních stranách). Tato rekapitulace je faktické završení oněch patnácti let úsilí v tvorbě, která následovala po jeho odmítnutí mimesis a spojuje v sobě nejpodstatnější aspekty výtvarné řeči ve vzájemném propojení a jednotě čtyř příběhů. Příběhům, z nichž každý se skládá ze šesti rytin shromážděných v portfoliu, předchází titulní list, frontispice a důležitý textový manifest, kde umělec vykládá své představy o abstraktní realitě uměleckého díla.
| Kupka zde pomocí dřevorytu graficky transponuje svůj obrazový vesmír a přináší jeho mistrovsky uspořádanou ukázku ve čtyřech kapitolách. Organicko-dekorativní; trojúhelníkový; vlnící se-kosmický; vertikální a diagonální, to jsou jeho vesmíry krystalicky koncentrované na 25 listech černobílého tisku. Soubor lze současně považovat za slovník jeho formálního tvarosloví.
| Tento exemplář věnovala paní Eugenie Kupková Maxi Paulu Fouchetovi, významnému francouzskému literátovi, učiteli a sběrateli, jehož sbírku dražila v prosinci 2021 společnost Millon v Paříži.