#13

Vladimír Boudník
(1924 – 1968)

Soubor grafických listů – 6 ks

Boudník Vladimír 1924–1968
#13

Vladimír Boudník
(1924 – 1968)

Soubor grafických listů – 6 ks

1-50
1 limit
411 zobrazení
Prodáno za
28 000 Kč
Aukční dům Sýpka
Aukční dům Sýpka
Vyvolávací cena: 28 000 Kč
21. 6. 2020 13:30

Základní údaje

Poznámka 1
Vladimír Boudník patří k ojedinělým solitérům českého poválečného umění. Svým experimentálním přístupem k tvůrčímu procesu a důrazem na samotný fyzický akt tvorby, které se uplatnily v nových grafických technikách z padesátých let, jako je aktivní, strukturální nebo magnetická grafika, přinesl do umění zcela nové principy. Již od konce 40. let 20. století se Boudník svými manifesty explosialismu a akcemi v pražských ulicích jednoznačně vyčlenil z kontextu dobové umělecké tvorby.
Poznámka 2
Extrémní osobní citlivost a fyzický až tělesný přístup k aktu tvorby jej vedly k experimentování s materiály a technikami, které přesahovaly rámec, v němž bylo výtvarné umění této doby chápáno. Předjímaly budoucí vývoj českého informelu a akčního umění a napojovaly se na mezinárodní paralely, které však Boudník v té době neznal.

Popis

Soubor grafických listů – 6 ks - Ženské torzo, lept, papír, 2/10, sign. PD V. Boudník 24. III. 63, Žena, lept, papír, sign. UD Vladimír B. 63., Ženský akt, lept, papír, sign. UD V. B. 63., Loďka, lept, papír, sign. UD V. Boudník 63., Myška, suchá jehla, papír, 41/100, sign. PD V. Boudník 1958., LD v tisku V.B., Milostný dopis, lept, papír, sign. UD V. Boudník 1963., pasparta, rám, sklo, 10,5 × 7,5 cm, 8 × 5,5 cm, 8 × 5,5 cm, 5,5 × 8 cm, 6 × 8 cm, 5,5 × 9 cm

O autorovi

Vladimír Boudník, narozený 17. března 1924 v Praze a zesnulý 5. prosince 1968 v témže městě, byl významným českým grafikem a malířem, který se stal průkopníkem uměleckého směru zvaného explosionalismus. Již během svého vzdělávání na Státní grafické škole v Praze pod vedením profesora Rudolfa Beneše si osvojil netradiční přístup k umění.

Za druhé světové války byl Boudník nasazen v Německu a po válce pracoval v ČKD Vysočany. Bylo to právě v tomto průmyslovém prostředí, kde nacházel inspiraci a materiál pro svou netradiční tvorbu. Zvláštní odstřižky plechu, zlomené pilníky, šrouby a raznice se stávaly surovinami pro jeho díla. Vynikal v aktivní grafice, kde vlisovával různé materiály do plechových plátů, ze kterých poté tiskl své grafiky. Jeho magnetické grafiky, kde používal kovové piliny a magnety, byly stejně unikátní.

Není náhoda, že Boudníkův vztah k umění byl tak hluboký a osobní. V rámci svého explosionalizmu se často věnoval akčnímu umění a happeningům. Na zdech pražských domů vytvářel abstraktní kresby, k čemuž ho inspirovaly náhodné skvrny a odchlíplá omítka. Jeho tvorba, plná existenciálních motivů a hlubokého vztahu ke světu, předznamenala nástup informelu, směru čistě abstraktního.

Přestože svá díla neprodával, ale rozdával je svým přátelům a kolegům, získal si uznání a pozornost veřejnosti. Jeho první autorská výstava se konala v dělnické kantýně a poslední v roce 2007 v Domě U Zlatého prstenu v Praze.

Boudníkův život byl plný kontrastů a tragiky. Jeho smrt oběšením v prosinci 1968 byla důsledkem neúspěšného pokusu o simulaci pocitů strangulace. Jeho blízkým přítelem byl spisovatel Bohumil Hrabal, který na něj často vzpomínal ve svých dílech, zejména v povídce "Něžný barbar", kde líčil jejich společný život až po Boudníkovu tragickou smrt.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr