#28

Petr Kvíčala
(1960)

No. 12

Kvíčala Petr *1960
#28

Petr Kvíčala
(1960)

No. 12

Fine Arts
Žádné limity
436 zobrazení
Neprodáno
150 000 Kč
Aukční dům Sýpka
Aukční dům Sýpka
20. 6. 2021 13:30

Základní údaje

Poznámka CZ
Inspirováno obrazem od Sandra Botticelli „4 SCÉNY Z MLÁDÍ SV. ZENOBIA“, kolem roku 1500 (obraz je vystaven v National Gallery v Londýně) Vystaveno: Petr Kvíčala, Galerie Závodný, Mikulov, 13. 4. 2017 – 27. 5. 2017. Obraz s názvem Nr. 5 z roku 2019 patří do série maleb, v nichž se P. Kvíčala zabývá motivem přírodního krystalu a iluzivního ztvárnění maleb směrem k objektu nebo prostoru. Východiskem této inspirace byly pro autora Giacomettiho kubické sochy ze třicátých let 20. století, ale také obrazy Josefa Šímy s motivem krystalu a jeho vlastní raná práce s geometrií. Obrazy z této série jsou pojaty jako pestrobarevné geometrické struktury, které na ploše obrazu vytváří optický iluzivní dojem plastičnosti. Jednotlivé segmenty krystalů vystupují konvexně nebo konkávně z plochy obrazu a jako krystalický reliéf organicky prorůstají celým prostorem plátna. Systém uplatňující geometrickou skladbu jednotlivých geometricky uspořádaných elementů navazuje na předchozí práce Petra Kvíčaly, který od osmdesátých let 20. století rozvíjí osobitou polohu abstraktní geometrické malby, jejímž východiskem se stal ornament jako hlavní předmět obrazového sdělení. Elementární geometrické tvary a znaky, jako je vlnovka, kruh, čára, křížek, se od té doby staly hlavním výrazovým prostředkem autora, zachycující archaickou zkušenost inspirovanou lidovou tvorbou prostřednictvím univerzální geometrické výtvarné řeči, jejíž variabilitu dokázal Kvíčala plně využít. Rytmiku prvků na obraze, jejich serialitu, strukturu a rozvíjení v ploše uplatnil Kvíčala především ve vlnovce, která umožnila vytvoření jednotlivých segmentů, ale také bohaté sítě vzájemně se prolínajících a vrstvených linií, jež se v průběhu devadesátých let uplatnily také na velkoformátových zakázkách v architektuře.

Popis

No. 12, 2016 - akryl, plátno, 85 × 80 cm, sign. na rubu monogramem PK No. 12 2016, PD ze strany PETR KVÍČALA, monogram PK No. 12 2016

O autorovi

Petr Kvíčala, narozený 20. dubna 1960 ve Svitavách, je uznávaný český malíř a pedagog, který se řadí mezi klíčové osobnosti české abstraktní malby. 

Jeho umělecká cesta začala na Střední průmyslové škole chemické v Brně, avšak jeho vášeň pro umění ho vedla ke změně směru, když se po vojenské službě a setkání s absolventy pražské AVU zapojil do studia na Střední škole uměleckých řemesel v Brně. Kvíčala ve své práci od 80. let 20. století prosazoval ornament jako výrazový prvek, což se stalo stěžejním pro jeho tvorbu. Jeho dílo zahrnuje abstraktní malbu, instalace a architektonické intervence, často ve spolupráci s architekty v Česku i v zahraničí.

Od poloviny 90. let se Kvíčala zaměřil na téma malířských intervencí do architektury, čímž přispěl k obohacení prostoru skrze umění. Působí také jako lektor na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně, kde vede malířský ateliér. Jeho práce jsou zastoupeny ve veřejných i soukromých sbírkách a aktivně se účastnil i hudební scény, jak s formací Květen, tak v umělecké skupině Měkkohlaví a zakládal hudebně-performativní skupinu Florián - Skupina mlhy a skotu.

Kvíčalova tvorba je charakteristická experimentováním s ornamentálními liniemi, geometrií a integrací malby do architektonického prostoru, čímž vytváří unikátní vizuální zážitky. 

Jeho malířské intervence, jako je "Watermelon Cut - Ceiling Dance" pro Deutsche Bundesbank v Chemnitzu, ukazují na jeho schopnost spojit malbu s architekturou a přinášejí nový rozměr do vnímání umění ve veřejném prostoru.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr