Základní údaje
technika | olej na plátně |
rozměr | 65 x 81 cm |
rok | 1914 |
signatura | signováno a datováno vlevo dole: Vlaminck 1914
Vzadu staré štítky, evidenční a výstavní razítka Národní galerie v Praze a francouzského celního úřadu.
Dále vzadu výstavní štítky:
– Galerie Simon, 29 Rue d´Astorg, Paříž
– Umělecké besedy 1934
– Národní galerie v Praze, evidenční číslo O 9259
– Národní galerie v Praze, výstava Francouzské umění 19 a 20. st. v Bělehradě, 1971
– Galerie Nationale de Prague, výstava Sofie, r. 1978 |
stav díla | Obraz La Maison Grise pochází z nejvýznamnější sbírky (spolu se sbírkou Dr. Vincence Kramáře) předválečného Československa. V této sbírce byla zastoupena díla například Pabla Picassa, Georgese Braque, Raoula Dufy, Toyen a mnoha dalších velikánů světové malby. Posouzeno a konzultováno Dr. Irenou Žantovskou Murray HonFRIBA, prof. PhDr. Jaromírem Zeminou, PhDr. Jiřím Machalickým a Vladimírem Lekešem. |
provenience | Provenience:
– Galerie Simon, 29 Rue d´Astorg, Paris, číslo 7688
– Dr. Václav Nebeský
– zakoupeno ve 30. letech 20. století advokátem a sběratelem JUDr. Františkem Čeřovským, Královská třída 25, Praha X. za cenu 10.000 Kčs (vzadu stará razítka „Sbírka Dra. Čeřovského Praha“)
– v na přelomu 50. a 60. let 20. století konfiskováno československým státem a zařazeno do sbírek Národní galerie v Praze (evidenční číslo v NG Praha O 9259)
– v roce 1992 vráceno v rámci tzv. mimosoudních rehabilitací oprávněným dědicům JUDr. Františka Čeřovského
– obraz do aukce zařadila přímo rodina JUDr. Františka Čeřovského |
autor |
(1876 Paříž – 1958 Rueil-la-Gadelière) |
Popis
O autorovi
Maurice de Vlaminck (4. dubna 1876 v Paříži – 11. října 1958 v Rueil-la-Gadelière) byl významný francouzský malíř období fauvismu a kubismu. Jeho rozmanitý talent zahrnoval nejen malířství, ale i sochařství a literární tvorbu. Celkem napsal 26 děl, včetně románů, esejí a básní.
Narodil se do rodiny houslisty a klavíristky a dětství prožil v Le Vésinet. První malby začal tvořit kolem roku 1893, ale původně si vydělával na živobytí jako houslista a někdy i jako cyklistický závodník. V roce 1896 se oženil se Suzanne Berly, se kterou měl tři dcery. Vlaminck byl samouk a odmítal kopírovat díla v muzeích, aby si uchoval vlastní inspiraci.
V roce 1900 se seznámil s malířem André Derainem, což byl vztah, který ho provázel celý život. Společně si pronajali ateliér v Chatou poblíž Paříže. Období mezi lety 1900 až 1905 bylo pro Vlamincka finančně náročné, musel živit svou rodinu a často přemaloval starší obrazy, aby mohl použít nová plátna.
V roce 1905 se Vlaminck přestěhoval do Rueil-Malmaison poblíž Paříže a začal se angažovat v uměleckých kruzích. Byl jedním z malířů, kteří se podíleli na skandálu na Podzimním salonu roku 1905, označovaném jako "La cage aux fauves" (Jeskyně zvířat). Tento skandál vytvořil termín "fauvismus". Vlaminckovo umění začalo získávat pozornost uměleckých sběratelů a obchodníků s uměním.
Během první světové války nebyl Maurice de Vlaminck poslán na frontu kvůli svým třem dcerám, ale byl přidělen do továrny. Po válce se rozvedl a znovu se oženil. V roce 1925 se usadil v Rueil-la-Gadelière, kde strávil zbytek svého života. Byl jedním z prvních sběratelů afrického umění, což měl začít kolem roku 1900.
Maurice de Vlaminck zemřel 11. října 1958 v Rueil-la-Gadelière, zanechav po sobě bohaté dědictví ve světě výtvarného umění, sochařství a literatury.