Základní údaje
signatura | vzadu vpravo nahoře štítek: 286. KUČEROVÁ |
technika | perforovaný plech |
rozměry | 52 x 75 cm |
rok | 1984 |
reprodukováno | tisk z této matrice je reprodukován, Marie Klimešová, Alena Kučerová, Praha 2004, s. 188 |
poznámka | konzultováno a pravost díla potvrdila PhDr. Anna Strnadlová |
Popis
Reprodukováno: tisk z této matrice je reprodukován, Marie Klimešová, Alena Kučerová, Praha 2004, s. 188.
Konzultováno a pravost díla potvrdila PhDr. Anna Strnadlová.
Perforovaný plech V polích je vynikající ukázkou plechové matrice, která patří k ústředním dílům Aleny Kučerové. Matrice V polích vyniká svou haptičností, kterou získala díky různě hlubokým dírkováním za pomocí hřebíků. V díle se projevuje hluboký cit Kučerové pro zachycení krajinného prostoru, kde dokáže spojit minimalistický přístup s hlubokou reflexí prostředí, které ji obklopovalo. Inspiraci k tématům krajiny a jejího okolí čerpala Alena Kučerová v 80. letech na Staroboleslavsku, ani zde tomu není jinak. V nabízeném díle umělkyně přetváří motiv venkova a přírody do abstraktního a zároveň citově rezonujícího výrazu, kde minimalistické prvky slouží k vyjádření hluboké úcty k prostředí, které ji obklopovalo.
O autorovi
Alena Kučerová se narodila 28. dubna 1935 v Praze. Studovala na Vyšší odborné škole uměleckoprůmyslové v Praze mezi lety 1950 a 1954 pod vedením profesora Rudolfa Beneše a později pokračovala na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze v letech 1955 až 1959 v ateliéru profesora Antonína Strnadela. Ačkoli musela kvůli politickým důvodům studium předčasně ukončit, získala diplom.
V šedesátých letech byla členkou umělecké skupiny UB12. Ačkoliv v té době nemohla vystavovat v Československu, její práce byla uznávaná v zahraničí, kde získala řadu ocenění. Její tvorba je charakteristická technikou perforace bodů do povrchu materiálů, zejména plechu, díky kterému vytvářela abstraktní vzory, krajiny i portréty. Tato technika jí umožnila experimentovat s různými materiály, včetně dřeva, hřebíků a plechu, které využívala při tvorbě koláží a rámování svých děl.
Alena Kučerová je také známá svou geometrickou tvorbou a zkoumáním možností automatismu v grafice. V roce 1967 navrhla skleněnou vitráž pro československý pavilon na výstavě Expo v Montrealu. Během normalizace však ztratila možnost vystavovat a stáhla se do svého ateliéru na pražském Starém Městě. V roce 1996 ukončila svou kariéru v grafice a opustila Prahu, aby žila v ústraní na venkově.