Základní údaje
technika | černobílá fotografie, vintage print 1/1 + AP, autor fotografie Martin Polák |
rozměr | 190 × 100 cm |
rok | 1995 |
rám | rám, plexisklo |
stav díla | VYSTAVENO
Mrkačka / Sleeping Doll, MXM Gallery, Praha 1996.
Cudnost, Etcetera Gallery, Brno 2019/2020.
LITERATURA
Pavel Vančát: Mutující médium, Praha: Fotograf 07 o.s. ve spolupráci s Galerií Rudolfinum 2011, s. 56.
Edith Jeřábková: Jiří Kovanda, Klatovy/Klenová: Fakulta umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem a Galerie Klenová 2010, s. 137.
Adam Budak (ed.): Třetí mysl. Jiří Kovanda
a (Ne)možnost spolupráce, Praha: Kant 2016, s. 148. |
autor | (*1953), (*1968) |
Popis
O autorovi
Jiří Kovanda patří mezi nejžádanější české umělce na zahraničním trhu s uměním. Svými pracemi je zastoupen v prestižních zahraničních sbírkách umění jako Centre Georges Pompidou v Paříži, Muzeum Moderního umění ve Vídni či v Tate Modern v Londýně. Z mnoha významných výstav a přehlídek umění zmiňme jeho pozvání na mezinárodní přehlídku současného umění Documenta 12, performance v londýnské Tate Modern či výstavu v Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía v Madridu, z českého prostředí posledních let pak výstavu v Domě Fotografie GHMP či retrospektivu v Domě umění města Brna. V letech 1995 až 2022 působil na pražské Akademii výtvarných umění jako asistent v ateliéru Jiří Skrepla a od roku 2008 vede ateliér na Fakultě umění a designu v Ústí nad Labem.
Jiří Kovanda je skvělou ukázkou toho, že síla umění vychází z opravdovosti a pravé vášně. Místo studia umělecké školy si během dospívání zvolil profesi zedníka - i přesto a možná právě proto se nyní řadí mezi nejvýznamnější osobnosti současného umění české scény.
Ke své tvorbě vždy přistupoval intuitivně, a ačkoli jeho dnes obecně známé performance vznikaly v politicky neutěšeném období 60. a 70. let, zůstal vždy soustředěn na osobní prožívání a mezilidské vztahy. Spolu s kanonickými tvůrci Petrem Šemberou, Karlem Malichem či Janem Mlčochem patří mezi přední české konceptualisty poválečného období. Počátkem 90. let se zásadně proměňuje politické prostředí a tím i autorova situace. Jeho práce se z hlediska zájmu zahraničních galerií ukazuje jako velmi žádaná, začíná být prezentována na nejvýznamnějších světových přehlídkách a zařazována do velkých světových sbírek umění. V současné době se Jiří Kovanda drží na žebříčcích nejprodávanějších českých autorů.