#17

Eva Kmentová
(1928 – 1980)

Nohy

Eva Kmentová
#17

Eva Kmentová
(1928 – 1980)

Nohy

Statue
Žádné limity
607 zobrazení
Prodáno za
1 000 000 Kč
Etcetera Auctions s.r.o.
Etcetera Auctions s.r.o.
Vyvolávací cena: 380 000 Kč
27. 11. 2021 18:30

Základní údaje

technika
osinkocement
rozměr
výška 52 cm
rok
1974
signatura
uvedeno v Deníku díla Evy Kmentové: soukromá sbírka, Brno
provenience
PROVENIENCE Významná brněnská sbírka moderního umění, získáno z ateliéru autorky. LITERATURA Jindřich Chalupecký, Eva Kmentová, Praha 1977, s. 21. kat. 12a Biennale Internazionale del Bronzetto e Piccola Scultura, Padova, 1979, s.55. Eva Kmentová.In memoriam, Praha 1982, obr.43. kat. Arie contemporaine ceca e slovacca 1950-1992, Novara 1992, s. 49. kat. Eva Kmentová, Litoměřice 2003, s 73. Ludmila Vachtová, Polana Bregantová, Teď Práce Evy Kmentové, Arbor vitae ve spolupráci s Moravskou galerií v Brně, praha 2006, s. 206. VYSTAVENO 12a Biennale Internazionale del Bronzetto e Piccola Scultura, Palazzo della Ragione, Padova, 1979 Dům umění, Opava, 1989 OVM, Frýdek-Místek, 1989 Národní Galerie Praha, 1989-1990 SGVU, Litoměřice, 2003 Západočeská galerie v Plzni, Plzeň, 2003 Prostřednictvím otisků a odlitků částí lidského těla otevřela Eva Kmentová (1928–1980) v českém sochařství 60. a 70. let cestu k novému pojetí figurace a tělesnosti. Pro absolventku ateliéru Josefa Wagnera na pražské VŠUP, z nějž vzešla nebývale silná generace poválečných sochařů (V. Janoušek, V. Janoušková, Z. Palcr, M. Chlupáč, O. Zoubek, A. Szapocznikow ad.), byly dotek s hmotou a tělesnost jakožto prostředek veskrze intimního poznávání a prožívání světa stěžejní. Ke svému charakteristickému projevu, jímž se Kmentová zařadila k okruhu špičkových umělců kolem Jindřicha Chalupeckého a jenž jí také vynesl Cenu Jiřího Koláře, dospěla už kolem roku 1963. Tehdy pro sebe v nově zřízeném samostatném ateliéru objevila krásu otisků úlomků starého nábytku do hlíny, které jí evokovaly krajinu. Včleňováním předmětných fragmentů přímo do uměleckých děl se podobně jako řada dalších protagonistů skupiny Trasa přiblížila k mezinárodnímu proudu nové věcnosti 60. let. Radikální obrat přinesl do její tvorby otisk vlastní ruky, kdy si uvědomila danost světa, jež se nám otevírá skrze senzitivitu těla – těla, které dává pocítit nejenom skutečnost, ale zároveň také prostorovou i časovou ohraničenost sebe sama. Vzápětí následovaly otisky a odlitky dalších částí sochařčina vlastního těla a těla nejbližších členů rodiny – prstů, rtů, čela, chodidel, zad, břicha či nohou. Vždy se jednalo o tělesné fragmenty zastavené a fixované v pomíjivém okamžiku dotyku živé hmoty s neživou. Stopy lidského těla v materiálu, které vrcholí v dílech jako Lidské vejce (1968), Prostěradlo (1969) nebo Stopy (1970), nepředstavují zpřítomnění těla v jeho celistvosti, ale spíše tematizují pomíjivost lidské existence skrze nepřítomnost a prázdnotu. V polovině 70. let začala Kmentová v souvislosti s propuknutím vážného onemocnění postupně opouštět klasickou sochařskou práci a v pozdní fázi své tvorby se soustředila na kresby a papírové reliéfy a objekty experimentálního charakteru. K vůbec posledním fragmentům těla, které odlévala ve zlomovém roce 1974, patří nohy. Odlitek nohou syna Jasana Kmentová provedla již v roce 1970 v podobě reliéfu, o čtyři roky později se pak k tématu vrací v nyní nabízené plastice. Příbuznost s Oldenburgovým latexovým monumentem London Knees (1966) je čistě vnějšková, Nohy Evy Kmentové vychází ze zcela odlišných intencí. Až architektonická statičnost, evokující dvojici sloupů, je narušena strukturálním ztvárněním povrchu, jenž směřuje (tak jako mnohokrát v tvorbě Evy Kmentové) k asociacím s přírodními tvary. Naturalismus fragmentu synových nohou připomíná smyslovou morfologii přírodních tvarů, jako by šlo o výsek opuštěné krajiny s kmeny stromů. Nehybnou strnulost plastiky, která tvoří protějšek k sérii prací s tématem spěchu (1974–1975), v nichž plošně vrstvené siluety nohou vytváří dojem lehoučkého, mihotavého pohybu, můžeme zároveň vnímat jako metaforu pevné zakořeněnosti člověka ve světě. Plastika Nohy vznikla v celkem pěti osinkocementových odlitcích. Jedna se nachází v Galerii Benedikta Rejta v Lounech a další ctyři v soukromých sbírkách, odkud pochází i nyní nabízená plastika brněnské provenience. Jedná se tedy o zcela výjimečnou sběratelskou příležitost. Martina Mrázová
autor
(1928-1980)

Popis

Nohy

O autorovi

Eva Kmentová se narodila 6. ledna 1928 v Praze. Jejím otcem byl František Kment, profesor řezbářské speciálky na Ústřední škole bytového průmyslu, a matkou Marie Kmentová, malířka dekorací. V průběhu války absolvovala Eva Kmentová tříleté studium řezbářství na téže škole pod otcovým vedením a následně byla přijata na VŠUP, kde studovala šperkařství u prof. Jana Nušla a později přešla na sochařství k prof. Josefu Wagnerovi. Vysokou školu dokončila v roce 1951 se sochou Sokolice.

V roce 1951 se vdala za svého spolužáka Olbrama Zoubka, s nímž měla dvě děti - dceru Polanu (provdanou Bregantovou) a syna Jasana. V 50. letech sdíleli ateliér na Žižkově, podnikali cesty do zahraničí a pracovali na různých uměleckých projektech, včetně restaurování sgrafit zámku v Litomyšli.

Eva Kmentová se stala členkou tvůrčí skupiny Trasa v roce 1957, ale její sochy byly z výstavy skupiny v Galerii Fronta v roce 1959 odstraněny z ideologických důvodů. Roku 1963 měla samostatnou výstavu v Alšově síni – Galerii mladých. V tomto období se seznámila s Jindřichem Chalupeckým a získala vlastní ateliér na Žižkově, kterému říkala „Doupě“. Zde vznikla klíčová díla, vystavená později ve Špálově galerii a na dalších prestižních místech.

Počátkem 70. let se Eva Kmentová přestěhovala do nového ateliéru ve zrekonstruované barokní stodole na Konvářce. V roce 1976 byla vyznamenána soukromou cenou Jiřího Koláře. Během normalizace se však její možnosti vystavovat staly vzácnými. Postupně, s narůstající nemocí, opustila sochařskou tvorbu a soustředila se na práci s papírem - koláže, kresby, papírové asambláže.

Eva Kmentová zemřela v Praze 8. dubna 1980 ve věku 52 let.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr