#11

Luděk Marold
(1865 – 1898)

Diana na lovu

Marold Luděk - Diana na lovu
#11

Luděk Marold
(1865 – 1898)

Diana na lovu

Arts
4 limity
556 zobrazení
Prodáno za
410 000 Kč
European Arts
European Arts
Vyvolávací cena: 150 000 Kč
22. 5. 2022 13:00

Základní údaje

technika
Kombinovaná technika na papíře
rozměr
23,5 x 47 cm
rok
1897
signatura
PD. L. Marold 97
rám
rámováno
autor
1865 - 1898

Popis

Opatřeno odborným posudkem PhDr. Jany Orlíkové. Vystaveno: | Alfons Mucha, V zrcadle doby, AJG Hluboká nad Vltavou, 8. 6.- 28. 9. 2014. | Metamorphoses – Proměny ženy ve výtvarném umění, Galerie Diamant, S. V. U. Mánes, 2013. Publikováno: | Bulletin výstavy Alfons Mucha V zrcadle doby, AJG Hluboká nad Vltavou, 28. 6.-28. 9. 2014. Metamorphoses – Proměny ženy ve výtvarném umění, Galerie Diamant, S. V. U. Mánes, 2013, str. 57. Posuzovaný kvaš tvoří protějšek k dílu Vodní víla (Alegorie Vody, Rusalka) a je to bravurně nakreslený výjev, který má všechny znaky vrcholného Maroldova období. V letech 1896 – 1898 bylo jeho dílo již zralé a dělilo se do tří hlavních proudů. Jednak pokračoval v ilustracích, v nichž zužitkoval svůj mimořádný pozorovatelský talent a fakt, že se volně pohyboval v tzv. vyšší společnosti, jejíž specifi cký životní styl vnímal. Ve jmenovaném období to byly především pro Fliegende Blätter. Druhou oblasti, v níž byla jeho tvorba čím dále tím více žádána, byly dekorativně motivované práce, řazené často do větších, obsahově spjatých celků. To odpovídalo dobové módě a podobné cykly známe i z díla Alfonse Muchy. Třetí část svého díla z posledních let života věnoval Marold volné tvorbě. V ní viděl i do budoucnosti svoje hlavní tvůrčí směřování. Byla to cesta, po níž se mu podařilo ujít jen kousek, neboť byla přerušena jeho předčasnou tragickou smrtí. Námi posuzovaná práce náleží do druhé jmenované oblasti a není vyloučeno, že je součástí původní čtveřice dekorativních pano (Vzduch, Voda, Země, Oheň). Nasvědčuje tomu obsah dvou známých kvašů. V každém případě ale oba jsou schopné existence jako samostatná díla, neboť jejich kvalita nese všechny rysy umělcovy zralosti. To se projevuje zejména v bravurním zachycení pohybu krásné lovkyně, v suverenitě, s níž je malována červená kytice v jejích vlasech a zlatavá draperie. Pro autorovo mistroství ale hovoří především půvabný průhled do krajiny s pasoucími se srnkami. Podle mého názoru a na základě výše zmíněných okolností je kvaš Lovkyně (Alegorie Vzduchu, Diana) autentickým dílem Luďka Marolda ze závěru jeho předčasně ukončeného života. Velmi blízko mu stojí série alegorie Jaro, Léto, Podzim, Zima viz katalog výstavy Luďka Marolda v Obecním domě, která byla deponována v době psaní katalogu v Národní galerii a nyní je v majetku České spořitelny.

O autorovi

Luděk Marold se narodil 7. srpna 1865 v Praze. Byl to český akademický malíř a ilustrátor, známý především pro vytvoření největšího obrazu v Česku nazvaného Bitva u Lipan. Studoval na Akademii výtvarných umění v Praze, kde byl přijat již ve svých šestnácti letech. Po roce studia v Praze odjel na Akademii výtvarných umění do Mnichova, kde se setkal s dalšími českými umělci, včetně Alfonse Muchy.

Po návratu do Prahy v roce 1887 pracoval v ateliéru Maxmiliána Pirnera a stal se redaktorem Spolku Mánes. Roku 1889 odjel do Paříže, kde spolupracoval s Vojtěchem Hynaisem a ilustroval knihy. Marold získal ocenění za své ilustrace v Mnichově, kde mu byla udělena zlatá medaile. V roce 1898 vytvořil své nejznámější dílo, panorama Bitvy u Lipan, které zdobilo výstavu architektury a inženýrství na Výstavišti v Holešovicích.

Luděk Marold zemřel v roce 1898 na tyfus, avšak jeho umělecké dědictví pokračuje ve známých obrazech a ilustracích. Charakterizuje ho realistický přístup k malbě, často zachycující náměty z každodenního života velkoměsta, jako je například jeho obraz Vaječný trh z roku 1888, který je součástí sbírky Národní galerie v Praze.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr