Základní údaje
technika | Olej na plátně |
rozměr | 55,5 x 67 cm |
rok | 1886-1887 |
rám | rámováno |
autor | 1847 - 1891 |
Popis
Opatřeno odborným posudkem prof. PhDr. Romana Prahla, CSc. Publikováno: | Roman Prahl, Chittussi, Praha, 2019, s. 273, Rybníky/Mokřiny, č. soupisu L 12a. Z posudku Prof. PhDr. Romana Prahla, CSc.: Posuzovaný obraz je výborně malován a má z hlediska malířského rukopisu i motivu, kompozice a specifi cké světelné nálady všechny typické znaky Chittussiho tvorby. Dílo se těmito znaky hlásí ke skupině Chittussiho obrazů, které obvykle bývají pokládány za vrcholné období malířovy tvorby po přesunu těžiště jeho pobytů z Francie do Čech kolem roku 1886. V nich se námětem stávají rybníky jižních Čech a podobně i umělcova regionu. Malíř v posuzovaném obrazu dospěl k moderní podobě obrazu jako celku. Jde u něj o meditativní typ obrazu, jehož vyznění dosahuje propojením partie oblohy s partií vodní hladiny, zrcadlící jemné střídání světla a stínu. Navíc tu živé a citlivé podání scény tu provází práce širokými štětci v kombinaci s tenkými, rázné tahy štětcem sytou barvou kombinuje s letmými doteky. Posuzovaný obraz motivicky patří k okruhu Chittussiho studií u Třeboně, kde malíř pracoval střídavě s použitím dřevěné desky a plátna jako podložky a představuje větší použitý formát. Motiv je ztvárněn ze stejného místa jako dosud nejznámější obraz této skupiny – „Kapří rybník“, avšak je zachycen v malířem oblíbené podzimní a zešeřelé náladě (pro srovnání s ostatními obrazy této skupiny, viz příloha tohoto posudku). Z výše uvedených důvodů pokládám posuzovaný obraz za autentikum Chittussiho. Obdobná díla se na našich a dalších prestižních aukcích objevují pouze výjimečně a draží se v rozmezí 400 000 – 600 000 CZK.
O autorovi
Antonín Chittussi byl významný český krajinář přelomu 19. a 20. století. Narodil se 1. prosince 1847 v Ronově nad Doubravou a zemřel 1. května 1891 v Praze. Jeho tvorba prošla značným vývojem od historické malby, portrétů a žánrových námětů až k plenérovému krajinářství.
Chittussi studoval na Akademii výtvarných umění v Praze, ale později opustil akademické prostředí a pokračoval ve studiu na uměleckých školách v Mnichově a Vídni. Během svých studijních let se nechal inspirovat různými uměleckými proudy, včetně barbizonské školy.
Roku 1879 se přestěhoval do Paříže, kde našel inspiraci a začal rozvíjet svůj charakteristický styl. Jeho tvorba spojila prvky českého a francouzského krajinářství, ačkoli se také občas dotýkala impresionismu. Byl fascinován motivy z barbizonského lesa, Železných hor a jihočeských rybníků.
Chittussi se věnoval plenérovému krajinářství a zúčastnil se i prestižního Salonu v Paříži, kde měl úspěch. Jeho práce získávaly pozornost a uznání nejen v zahraničí, ale také v Českých zemích.
V roce 1885 se konala jeho první souborná výstava v Praze, na které prezentoval své dílo veřejnosti. Antonín Chittussi zanechal důležitou stopu v českém umění přelomu století svou inovativní a inspirativní krajinářskou tvorbou, která spojovala různé umělecké vlivy a styly.