Základní údaje
technika | olej na plátně |
rozměr | 40 x 40 cm |
rok | 1984 |
signatura | značeno na blindrámu Boštík |
rám | rámováno |
autor | 1913 - 2005 |
Popis
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa. Komentář PhDr. Karla Srpa: Jde o mistrovské dílo Václava Boštíka, pocházející z prvé poloviny osmdesátých let, ve kterém propojil své dva náměty, jimiž se zabýval samostatně, jednak postupné vkládání čtverce do sebe, jednak členění pole. Obraz tudíž vyjadřuje jednak jeho reflexi nad geometrickými zákonitostmi, jednak nad smyslovým rozpětím hmoty. Na obraze se tak protínají autorovy dlouhodobé úvahy, které jej přivedly k velmi přesnému a vizuálně přitažlivému zpracování, vyjádřenému odstíněnou tonalitou. Boštík po celý život rád pracoval s menšími formáty, na nichž však dokázal velmi přesně vyjádřit své pojetí světa. Tento obraz vyslovuje jeho komplexní představu. Po dokončení obraz Boštík prodal německému sběrateli, u nějž setrval po celou dobu. Boštík jej nejen signoval na blindrám, jak to často dělal, ale ještě na něj nalepil strojem napsaný štítek, jak to rovněž příležitostně činil. Prvá polovina osmdesátých let bylo období, kdy začal více prodávat své práce do německy mluvících zemí, kdy začal být mezinárodně uznávaným autorem. Obraz je dokonale vyváženou meditací o významu zobrazení jako takového. Obdobná díla se na našich a dalších prestižních aukcích objevují pouze výjimečně a draží se v rozmezí 2 000 000 – 2 500 000 CZK.
O autorovi
Václav Boštík se narodil 6. listopadu 1913 v Horním Újezdě u Litomyšle a zemřel 7. května 2005 v Praze. Studoval na Akademii výtvarných umění v Praze pod vedením Williho Novaka. Byl jedním ze zakládajících členů skupiny UB 12. Ačkoli začal svou kariéru s realismem, postupně se přesunul k abstraktní tvorbě, kde využíval elementární geometrické tvary a základní geometrické znaky. V jeho dílech je silný důraz na spiritualitu a mystiku, často s hlubokým zájmem o tajemství vesmíru. Kromě své vlastní tvorby se také podílel na restaurování renesančních sgrafit na fasádě zámku v Litomyšli a spolupracoval s Jiřím Johnem na památníku obětem holocaustu na zdi Pinkasovy synagogy.