Základní údaje
technika | olej na plátně |
rozměr | 33 x 19,5 cm |
rok | 1948 - 1950 |
signatura | PD March Chagall |
rám | rámováno |
autor | 1887 - 1985 |
Popis
Opatřeno certifikátem od COMITÉ MARC CHAGALL Provenience: Z pozůstalosti umělce. Paul Lombard, Paris. Za celou dobu své dlouhé a plodné umělecké kariéry namaloval Marc Chagall řadu autoportrétů a poskytl odhalující pohled na jeho rozvíjející se smysl pro uměleckou a osobní identitu. Nabízené plátno Le Peintre autora zosobňuje jako malíře, malíře z barokní doby, s typickým čepcem, držícího paletu se štětcem, vše jako atributy tohoto řemesla. Chagall svá díla mnohdy doplnil o svůj portrét, tyto autoportrétové kompozice postupně začal autor čím dál více variovat s motivy nejen z osobního života, ale i života samotného umělce. Autoportréty, na kterých Chagall zobrazuje pouze sám sebe jsou vzácné. Umělec těchto prostředku využíval častější v ranějších letech své tvorby, kdy se potýkal s tím, jak reprezentovat svou uměleckou identitu. Toto dílo, datované mezi lety 1948 a 1950, je z doby umělcovy největší slávy. Jeho práce byly v daném období vystavovány v předních světových organizacích, jako například v Muzeu moderního umění v New Yorku, Musée d’Art Nationale v Paříži, Tate v Londýně či Stedelijk Muzeu v Amsterdamu. Kromě toho mu byla přidělena samostatná místnost ve francouzském pavilónu na Benátském bienále roku 1948. Bylo to také období Chagallova zotavení z velké tragédie, kdy zakusil obě světové války, zpustošení vlastní domoviny a také velkou ztrátu osobní. V roce 1941 se jeho první a milovaná žena Bella Rosenfeld rozhodla utéct před válkou do Ameriky, aby oběma zajistila bezpečí, nicméně zemřela na virovou infekci v roce 1944. I přesto, že Chagall nalezl utěšení ve vztahu s Virginii Haggard, se kterou měl roku 1946 syna, nikdy nepřestal milovanou Bellu malovat a myslet na ni. Co je odhalujícího na předloženém autoportrétu ve srovnání s ostatními z tohoto období je absence tzv. dreamscape neboli krajiny fantazie či snů, která v malířových dílech často obklopuje zobrazovanou postavu. Obraz Le peintre se zaměřuje na samotného umělce u malířského stojanu, zatímco jiná díla, která byla vytvořena v této době jsou zasazena do dalších motivů. Námět představovaného díla upozaďuje všechny vnější výchozí body a poskytuje nám ojedinělý existencialistický pohled na umělce, který reflektuje Chagallovo dílo z roku 1914, Autoportait avec chevalet, kdy se snažil najít sám sebe a definovat svůj umělecký styl. Toto přetvoření dřívějšího díla napovídá tomu, že sám Chagall se v nové době po návratu do Francie rozhodl změnit. Můžeme si také odvodit symboliku, která je v postavení umělce na obraze. Malíř na obraze Le peintre se dívá nalevo, jakožto na minulost, zatímco na díle Autoportait avec chevalet se dívá na stranu pravou, což značí mladistvé odhodlání. A přesto, červený úsměv, který můžeme vidět na tomto autoportrétu naznačuje klidnou spokojenost, sebejistotu v červených a modrých tónech jeho dominantní palety, jež ho pevně zakořenily v jeho neměnné a výrazné chromatické síle. Obdobná díla se na našich a dalších prestižních aukcích objevují pouze výjimečně a draží se v rozmezí 8 000 000 – 10 000 000 CZK.
O autorovi
Marc Chagall se narodil 6. července 1887 ve vesnici Ljosna u Vitebska v Ruském impériu (dnes Bělorusko) a zemřel 28. března 1985 ve městě Saint-Paul-de-Vence ve Francii. Byl židovský bělorusko-francouzský malíř, jehož umělecký styl byl ovlivněn expresionismem, symbolismem a kubismem. Bývá zařazován mezi surrealisty.
Chagallova cesta uměleckým světem začala na Prvním vitebském čtyřletém učilišti, kde studoval v letech 1898–1905 a získal tradiční židovské vzdělání. V roce 1906 se začal učit malbě u vitebského umělce Jehudy Pena a později pokračoval ve studiu na Kreslířské škole Společnosti umění v Petrohradě. Zde se setkal s umělci různých směrů, což ovlivnilo jeho umělecký vývoj. V Petrohradu se také poprvé setkal s umělkyní Bellou Rosenfeldovou, která se stala jeho budoucí manželkou.
Chagall se později přestěhoval do Paříže, kde se spřátelil s Guillaumem Apollinairem a spolupracoval s fauvisty. V Paříži začal rozvíjet svůj vlastní umělecký styl, který kombinoval židovsko-ruské mytologické a náboženské motivy s jasnými pastelovými barvami. Jeho dílo bylo ovlivněno vzpomínkami na dětství a židovskými tradicemi.
Během Říjnové revoluce se Chagall aktivně zapojil do událostí a stal se pověřencem pro umění ve Vitebské gubernii. Později se přestěhoval do Moskvy a poté zpět do Paříže. Během druhé světové války opustil Francii a ukryl se s manželkou. Po válce se vrátil do Evropy a pokračoval ve své tvorbě. Zemřel ve Francii ve věku 97 let.
Chagallovo dílo zahrnuje různé kategorie moderního umění a je známé svými expresivními barvami a náměty inspirovanými jeho židovským původem a životem na venkově. Jako umělec se věnoval malbě, sochařství, keramice a sklomalbě, a jeho umělecký vliv zanechal trvalý otisk v uměleckém světě.