#98

František Bílek
(1872 – 1941)

TVŮRCE A JEHO SESTRA BOLEST

FRANTIŠEK BÍLEK 1872 - 1941 - TVŮRCE A JEHO SESTRA BOLEST
FRANTIŠEK BÍLEK 1872 - 1941 - TVŮRCE A JEHO SESTRA BOLEST
FRANTIŠEK BÍLEK 1872 - 1941 - TVŮRCE A JEHO SESTRA BOLEST
FRANTIŠEK BÍLEK 1872 - 1941 - TVŮRCE A JEHO SESTRA BOLEST
FRANTIŠEK BÍLEK 1872 - 1941 - TVŮRCE A JEHO SESTRA BOLEST
#98

František Bílek
(1872 – 1941)

TVŮRCE A JEHO SESTRA BOLEST

Sculpture
Žádné limity
274 zobrazení
Prodáno za
210 000 Kč
ARTHOUSE HEJTMÁNEK
ARTHOUSE HEJTMÁNEK
Vyvolávací cena: 120 000 Kč
7. 7. 2020 16:00

Popis

1. polovina 20. století Hruškové dřevo 37 cm Na plintě 'F.B.' Tématu tvůrce a bolesti věnoval František Bílek velkoryse hned několik pojetí. Jedno ze sousoší v bronzové variantě vytvořil pro náhrobek české básnické ikony Otokara Březiny na hřbitov v Jaroměři nad Rokytnou. Dvojice postav odráží Bílkův přístup k tvorbě - promítá silné emoce do dřeva, materiálu, který měl v jeho rodině dlouhou historii. František Bílek prožívá bolest doby tady a teď. Jeho pojetí se stává jeho lidskou zpovědí, kterou neváhá ukázat navenek. Všudypřítomnou bolest, která jej v tvorbě doprovází a inspiruje, líčí jako cílevědomou ženu s upřeným pohledem, zatímco on se v roli tvůrce zmítá v jejím objetí. Každé jeho dílo je zároveň modlitbou i zpovědí citlivého a kajícného umělce. Dílo pochází ze sbírky architekta Jana Kotěry. Jako student se František Bílek ukázal neobyčejně pilným a vytrvalým a brzy své spolužáky v kresbě technicky předstihl. V druhém roce, kdy začali žáci používat barvy, došlo však ke zlomovému momentu a Bílkovi byla zjištěna barvoslepost – malířem se tedy stát nemohl. Šťastným řízením soudu jej Pirner umístil k profesoru Josefu Mauderovi a z kreslíře se Bílek proměnil v sochaře. O svých dílech hovořil jako o třískách, které lidské nitro již nedovede spoutat.

O autorovi

František Bílek, významný český umělec období secese, se narodil 6. listopadu 1872 v Chýnově. Jeho umělecký odkaz zahrnuje rozsáhlou tvorbu v oblasti grafiky, sochařství, architektury a užitého umění, a je silně ovlivněn náboženským cítěním a secesním stylem.

Mládí Františka Bílka bylo poznamenáno jeho brzkým projevem uměleckého nadání. Absolvoval gymnázium v Táboře a následně studoval malbu na Akademii výtvarných umění v Praze pod vedením profesora Maxmiliána Pirnera. Kvůli vrozené oční vadě, která mu ztěžovala rozeznávání některých barev, přešel na Uměleckoprůmyslovou školu v Praze, kde se věnoval studiu sochařství.

Jeho umělecká kariéra získala na rozletu poté, co obdržel stipendium od mecenáše Vojtěcha Lanny mladšího a odjel v roce 1891 do Paříže, kde studoval na soukromé Colarossiho akademii u profesora Jean-Antoine Injalberta. V Paříži se seznámil s dalšími českými umělci, jako byli Alfons Mucha, Luděk Marold nebo Vojtěch Hynais, a začal tvořit díla inspirovaná náboženským cítěním, například Golgota – hora lebek či Orba je naší viny trest. Navzdory prvotnímu nepochopení a odmítnutí ze strany stipendijní komise se Bílek stal uznávaným umělcem.

V Praze Bílek vystavoval na významných místech, a to nejen sochy, ale i obřadní předměty pro Církev československou husitskou, ke které konvertoval v roce 1921. Navrhl také několik venkovských staveb, hřbitovů a částí obytných sídlišť. K jeho významným dílům patří i Bílkův dům v Chýnově, který slouží jako muzeum s expozicí jeho tvorby.

Bílkovo umělecké dílo je považováno za jedinečné, netradiční a hluboce ovlivněné náboženským mysticismem. Jeho tvorba zahrnuje sochy, grafiky, kresby, ilustrace a architektonické návrhy, které se vyznačují symbolickým pojetím a působivou expresivitou.

František Bílek zemřel v roce 1941 v Chýnově, kde je také pohřben pod svou monumentální sochou "Modlitba nad hroby".

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr